YouTube in de Sierteelt

YouTube in de sierteelt is (nu nog) makkelijk scoren

Of je nu kweker, groothandel, exporteur of bloemist bent, YouTube biedt elk bedrijf een enorme kans een voorsprong te krijgen op de concurrentie en beter zichtbaar te zijn op het net. YouTube in de sierteelt is een must!

Als je een bedrijf hebt in de sierteelt is het hebben van eigen video’s op YouTube een makkelijke manier om hoog te scoren in Google.

Is het je opgevallen dat wanneer je Googled, je vaak een YouTube filmpje in de zoekresultaten tegenkomt? Dat komt omdat YouTube van Google is. YouTube krijgt dus een belangrijke plek in de resultaten van Google. Naast hoog in Google zijn er nog een aantal redenen op te noemen waarom YouTube in de sierteelt van belang kan zijn. In deze blog vind je een aantal redenen waarom YouTube helpt bij o.a. het vergroten van de online vindbaarheid.

YouTube in de Sierteelt 2

Wat is YouTube?

YouTube is een zoekmachine voor video’s. Elke minuut worden voor 35 uur aan video’s geüpload naar YouTube. Dat betekend dat tijdens het lezen van dit artikel (5 minuten) 175 uur aan video’s live gaan op het net. Dat is meer dan zeven dagen aan video’s in 5 minuten!

YouTube bestaat sinds 2005.
Een paar opvallende feiten:

  • 96%van de internet gebruikers kijkt naar YouTube;
  • Maandelijks 800 miljoen unieke bezoekers;
  • Maandelijks wordt er 4 miljard uur aan video’s bekeken;
  • Na Google is YouTube de meest gebruikte zoekmachine;
  • Bedrijven uit de sierteelt zijn schaars op YouTube, nieuwe content is er nauwelijks;
  • Door het gemak van internettoegang thuis en op smartphones onderweg, zijn er geen grenzen meer waar en wanneer je kan kijken naar YouTube.

Tegenwoordig laten steeds grotere groepen zich informeren via beelden. Een korte film maakt meer indruk dan een stukje tekst. Vooral de jeugd en jonge professionals knappen af op statische, saaie websites. Ook de promotie via social media gaat sneller als je filmpjes gebruikt. Voor de verschillende zoekmachines, maar vooral Google sta je vrij gemakkelijk boven je concurrenten met een eigen YouTube kanaal.

Wat kan met YouTube in de sierteelt?

Dat is een vraag die eigenlijk elk bedrijf zich moet stellen. Ook buiten de sierteelt. En zeker de marketing afdeling van grotere bedrijven. Dus waarom siertelers, exporteurs en bloemisten niet? Indien je een bloemenwinkel hebt, zoek eens op YouTube met de term “bloemenwinkel“. Of met “bloemist“, “bloemisten“, “boeket” of “bloemen en planten“. Er is nog voldoende plek! De eerste hits zijn van meer dan 1 jaar oud.
Wat een kans. Want met zoveel bezoekers kan het eigenlijk niet missen dat jouw potentiële klant hier ook aanwezig is!

Het maken van video’s op internet is in tegenstelling tot andere marketing heel interessant. In plaats van eigen leads te zoeken, zoeken de leads jou! Potentiële klanten zoeken op het net naar jouw diensten in plaats van andersom. Maar dan moet je er wel zijn.

YouTube heeft een aantal opties in het gebruik die van belang zijn:

  • Titel en Omschrijving
    Door de juiste termen in de titel en omschrijving te gebruiken, scoort jouw video beter in de zoekmachine resultaten.
  • Tags
    Voeg circa vijf tot zeven relevante tags (keywords) toe aan een video. Dit zorgt ervoor dat de video wordt toegevoegd aan een lijst met vergelijkbare video’s met dezelfde tags.
  • Leads genereren
    Verwijs in de omschrijving van de YouTube video naar de link van de website, een blog artikel of webpagina die aansluit op de video. Op die manier genereer je meer web verkeer naar eigen site of blog.

Websites die vaker en langer worden bezocht, worden door Google gezien als kwalitatief goede sites en hebben daarom een hogere positie in de zoekresultaten. De beste manier om bezoekers van je website langer te laten blijven is door middel van een YouTube filmpje. Statistieken wijzen uit dat op webpagina’s met een video 41% vaker wordt geklikt dan op pagina’s met enkel tekst. Bezoekers blijven ook twee minuten langer op een pagina wanneer ze een video bekijken.

Als je besluit tot het maken van filmpjes op YouTube voor commerciële doeleinden, hebben wij een aantal praktische tips waar je video’s aan moeten voldoen:

  • Videolengte is optimaal bij maximaal 1 minuut
  • Gebruik een goede titel die relevant is voor jouw bedrijf en sector. Zet bijvoorbeeld “bloemenwinkel” of “Kweker van Avalanche” in je titel
  • Gebruik een paar goede tags, ook dezelfde als in de titel
  • Zet bovenin je beschrijving je URL (http:www.mijnwebsite.nl)
  • Als je muziek gebruikt, zet het volume dan op 3/4

Als je eenmaal meerdere video’s hebt, organiseer ze dan in een “playlist”. Zo’n playlist helpt je met een betere vindbaarheid door de zoekmachines en stuurt dan meer bezoekers naar je videokanaal. Bij YouTube geldt dat je met een hoog aantal views extra aandacht krijgt. Vooral in de eerste 48 uur na upload. Laat mensen dus weten dat je een nieuwe video hebt geüpload door dit te melden op je website, social media, blog en nieuwsbrief.

Als bedrijf ben je social

Volg anderen in je branche en iedereen die geïnteresseerd in je video’s zou zijn. Volg andere kanalen en geef positief commentaar op video’s om aandacht te trekken van andere gebruikers. Vergeet niet je video’s te promoten op Facebook, Twitter en Pinterest. Zo wordt je met YouTube in de sierteelt een niet te missen bedrijf!

Tagged on: