Valentijnsdag 2016 , een unieke marketingkans voor bloemisten

Waarom is valentijnsdag de droom voor een bloemisten marketeer; een echte marketingkans?
2 redenen:
- Er komen een heleboel nieuwe klanten in de winkel. Klanten die normaal nooit bloemen kopen, of niet bij jouw winkel bloemen kopen
- Veel klanten zullen de bloemen erg duur vinden en daarover beginnen te klagen
Dit biedt een fantastische kans!
Ooit nagedacht om naast extra personeel voor bindwerk en verkoop, ook iemand aan te stellen voor klantenbinding? Iemand die er alleen is voor het klantencontact? Een soort gastheer / gastvrouw als relatiebeheerder?
Als eigenaar weet je gelijk welke klant een bekende is en welke niet. Op een dag als deze heb je als eigenaar te weinig tijd om goed contact te leggen met deze nieuwe klanten. Zie je iemand in de winkel die je nog nooit hebt gezien? Stuur de gastheer of gastvrouw er op af en leg nieuwe contacten. Maak van nieuwe klanten vaste klanten!
Nieuwe klanten
-
Vraag informatie
Denk aan het vragen van NAW-, email- en social media gegevens.
-
Krijg volgers en geef ze een reden
Vraag aan nieuwe klanten of ze je willen liken op Facebook en volgen op Twitter. Te linken met je op LinkedIn. Hebben ze een Instagram, Pinterest of een Google+ account? Vraag ze jou te volgen. Geef ze bijvoorbeeld een kleine korting als ze al in de winkel jouw Facebookpagina of Twitteraccount gaan volgen. Help ze desnoods even met hun mobiel om je online te vinden.
-
Klantenbinding
Vraag waar ze normaal hun bloemen kopen of als ze vertellen dat ze bijna nooit bloemen kopen, vraag ze waarom niet. Wat willen ze zien in een bloemenwinkel? Wat verwachten ze van jou? Wat kan jij doen dat ze wel bloemen kopen?
En als ze bloemen kopen, welke bloemen kopen ze normaal? En waar? En waarom daar? Je kan bijvoorbeeld na Valentijnsdag gericht berichten gaan sturen als je gewilde producten in huis hebt. Of misschien hoor je iets waardoor je de dienstverlening gaat aanpassen. -
Verkoop stimuleren
Vraag of nieuwe klanten iemand kennen die wellicht een bloemenabonnement wilt (of al heeft). Vertel ze over jouw mogelijkheden voor bruids- en rouwwerk en over feesten en partijen die je hebt gedaan.
-
Informatie
Vertel ze over jouw website of blog, waar allemaal informatie is te vinden over de achtergrond van de producten zoals bijvoorbeeld toepassingen, herkomst en teeltwijze. Vertel ze het verhaal van de winkel, jouw visie, jouw passie.
Dure bloemen?
Elke bloemist heeft er last van. Heb je eindelijk veel nieuwe klanten in de winkel, ben je hartstikke duur. Toch is dit een kans die je niet moet laten liggen. Onderschat de emotie niet bij de klanten. leef met ze mee.
-
Geef informatie
Leg uit waarom alles zo duur is met Valentijnsdag. Zo wek je vertrouwen.
-
Krijg een gun-factor
Vertel hoe jij het voor elkaar krijgt zulke mooie rozen en andere producten te vinden. Wat je allemaal extra doet voor de klant. Wat onderscheid je van de rest?
-
Vraag ze terug te komen
Zo kan je laten zien wat de bloemen op een normale dag kosten. Geef bijvoorbeeld een kortingsbon voor Moederdag.
-
Klantenbinding
Vraag wat je voor ze kan doen. Leef je in in de belevingswereld van de verschillende klanten. Jonge mensen kijken veel minder naar het product en meer naar achtergrondverhalen als ze tot een aankoop overgaan. Vertel over duurzaamheid, fair trade. Vertel ze over de moeite die een kweker moet doen om zulke mooie producten te maken.
Over het algemeen helpen mensen graag.
Schroom niet de Valentijnsdag te gebruiken voor acquisitie en klantenbinding. Jouw klanten weten dat je een bedrijf bent en geld moet verdienen. Ze gunnen je het allerbeste. Doelstellingen zouden moeten zijn:
- Hogere opbrengsten per klant
- Etaleren van bedrijf
- Promoten van producten en diensten
- Betrekken van klanten
- Meer doelgroepen bereiken
Valentijnsdag kan veel meer zijn dan 1 dag met hogere omzet
Grijp deze marketingkans met beide handen aan voor het leggen van nieuw klantencontact en kom te weten wat bij de nieuwe klanten leeft.
Zo maak je van een nieuwe klant een terugkerende en loyale klant. Bovendien bouw je aan een groter klantenbestand die je weer kunt gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven of andere direct marketing.