Social Media Tips voor de sierteelt

Bij het geven van Social media tips is het belangrijk eerst vast te stellen wat het doel is van de social media activiteiten. Bij veel gebruikers van de social media in de sierteelt is een duidelijke strategie namelijk niet aanwezig. En dat is zonde.

Social Media strategie, wat is het doel?

Het doel van social media moet altijd zijn meer bezoekers naar de website te trekken. De website is immers de plek waar alle conversies plaatsvinden. Dit wordt bereikt door meer naamsbekendheid en betrokkenheid te genereren mbv de social media.

Het doel van marketingactiviteiten is mensen verleiden de website te gaan bezoeken om vervolgens contact op te nemen. De website is de plek om de (toekomstige) klant te informeren over bijvoorbeeld de producten of diensten, bereikbaarheid, openingstijden en contactgegevens. Dit is de plek waar van bezoekers klanten kunnen worden gemaakt. Bestellingen worden niet geplaatst op Facebook, via Twitter of Pinterest. Wel via de website.

Een feit is dat steeds grotere groepen mensen online zoeken naar produkten en diensten. Om uw doelgroep bij uw website uit te laten komen is een effectieve Social media strategie noodzakelijk.

Social Media tips

  • 1) Doe het goed of doe het niet
    Er is niets slechter dan aan een netwerk te beginnen om vervolgens te stoppen met posten. Het beste wat u in zo’n geval kunt doen is de pagina te verwijderen. Committeer uzelf voor minimaal 1 jaar per sociaal medium. Krijgt u voldoende respons, begin dan met het volgende netwerk. Belangrijk is uw gehele klantenbestand te betrekken bij uw sociale activiteiten.

 

  • 2) Wees uzelf
    Wees altijd uzelf. Praat op de social media alsof u in het bedrijf tegen een goede klant praat. Let erop dat de inhoud en design overeenkomen met het bedrijf. Doe u niet anders voor dan dat u bent en zorg dat de manier en stijl van posten aansluit bij de huisstijl van het bedrijf en de website.

 

  • 3) Vertel een verhaal
    Vertel uw verhaal op de social media. In onze sector zijn er zoveel verhalen te bedenken. Facebook is ideaal voor productinformatie en achtergrondinformatie. Twitter over wat er gebeurt, als dagelijkse stem van het bedrijf. Pinterest is enorm goed als assortimentspagina of productpagina te gebruiken, maar ook als Portfolio. LinkedIn is ideaal voor B2B activiteiten.

 

  • 4) Aantrekkelijk, interessant informatief
    Zorg altijd dat alle posts relevant zijn voor de doelgroep. Zijn de posts interessant, aantrekkelijk en informatief? Is het antwoord hierop nee? Dan niet plaatsen!

 

  • 5) Kalender
    Werk effectief en efficiënt; plan en denk van te voren na over de inhoud van de campagnes. Bereid daarom ideeën, teksten en afbeelding voor. Bepaal dan op welk tijdstip en op welk sociaal netwerk bepaalde inhoud het beste kan worden geplaatst. Als u eenmaal een (jaar-)kalender heeft gemaakt kunt u die, met wat wijzigingen, elk jaar opnieuw gebruiken.

 

  • 6) 80-20 regel
    Maak 80% waardevolle inhoud. Zorg dat niet meer dan 20% over speciale acties en promoties gaan.

 

  • 7) Tijdstip
    Onderzoek op welke dagen en tijdstippen welke posts het beste resultaat hebben. Algemeen mag gezegd worden dat bij alle netwerken gedurende kantoortijden het best kan worden gepost. Behalve bij Pinterest. Daar zijn de meeste mensen online ‘s avonds na het eten en in het weekend.

 

  • 8) Link naar website
    Om de beste resultaten van alle activiteit op social media te hebben, moet u de gebruikers en bezoekers leiden naar de website. Plaats in elke posts daarom een link naar de website. De website is immers de plaats waar de conversies plaatsvinden; waar van bezoekers klanten kunnen worden gemaakt. Social media activiteiten hebben alleen maar nut als deze tot meer omzet of rendement leiden. Echte communicatie gaat nog steeds per email of telefoon, en vaak pas nadat uw (toekomstige) klant de website heeft bezocht.

 

  • 9) Testen
    Blijf altijd testen op welk netwerk, met welke inhoud , en op welk tijdstip te posten. Verander de inhoud of strategie als dat nodig blijkt.

 

  • 10) Unieke inhoud per medium
    Plaats nooit identieke inhoud op de verschillende netwerken. En zeker niet automatisch! Elk sociaal medium heeft zijn eigen kracht. Hou daar rekening mee.

 

Dit zin slechts 10 social media tips. Maar wel cruciale. Het succes van uw social media strategie hangt verder natuurlijk voor een groot gedeelte af van uw bereik. Verwacht niet meer volgers te krijgen door enkel te vragen; “like us” op Facebook. Uw volgers komen ter zijner tijd door de wijze waarop u post. En vergeet niet dat enkel volgers uit uw doelgroep nut hebben voor u. Beter 200 waardevolle volgers dan 2.000 waarvan u zeker weet dat deze nooit wat bij u zullen afnemen.
Volg mijn blog voor meer tips over het gebruik van social media en online marketing, speciaal gericht op de sierteeltsector.

LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *