Wat is Pinterest?
Pinterest is een sociaal netwerk waarbij je allerlei afbeeldingen kunt laten zien. Dit doe je op een virtueel Prikbord. Je kunt meerdere borden hebben met verschillende thema’s en onderwerpen. Op elk bord kan je zoveel afbeeldingen Pinnen als je maar wilt. Een bord heeft een titel en een beschrijving. Je kunt ook een bord delen met anderen en een gemeenschappelijk bord creëren. Zo kan je eenvoudig samen afbeeldingen , en dus passies delen. Mensen kunnen je volgen en op een bord kijken en erop reageren of weer op hun eigen bord gebruiken (re-pinnen). Op Pinterest wordt er veel van anderen gepind op eigen borden, maar het is ook heel eenvoudig om vanaf een computer afbeeldingen te uploaden. Of direct Pinnen van andere websites. En natuurlijk van jouw eigen website als je daar mooi fotomateriaal hebt.
Kort samengevat:
- Pinnen
Een afbeelding (of video) toevoegen aan een bord op Pinterest. Je kunt iets pinnen door gebruik te maken van een Pin knop in de bladwijzer of door een afbeelding te uploaden van je computer. Op veel sites is er tegenwoordig ook een Pin-knop, vergelijkbaar met de like-knop van Facebook. - Repinnen
Pins op een prikbord kunnen door een andere gebruiker op hun eigen prikbord gepinned worden. Dit wordt ook wel Repinnen genoemd (vergelijkbaar met een Retweet bij Twitter) - Bord
Een prikbord wat je aanmaakt wordt een Bord genoemd. Je kan eenvoudig meerdere borden aanmaken. Voor elk thema, onderwerp interesse of passie. Een bord is dus een verzameling van pins.
Pinterest voor kwekers en bloemisten
Wat kan je nu als kweker of bloemist doen op Pinterest?
Je kunt op een zeer eenvoudige wijze mooie afbeeldingen gaan pinnen in zorgvuldig gekozen borden! Afbeeldingen die jouw producten laten zien. Voor bloemisten denk ik aan boeketten, arrangementen, events, maar ook mooi keramiek en andere hardware. Bij kwekers natuurlijk de producten, maar ook afbeeldingen van toepassingen van de producten. Bijvoorbeeld gestyled door een bekende bloemist.
Foto’s van de bloemenwinkel en van de kwekerij mogen niet ontbreken. Zorg altijd voor mooie, inspirerende en kwalitatief goede foto’s. Dan heb je namelijk de kans dat de afbeeldingen door andere gebruikers worden gepind op hun eigen borden (gerepinned). Mede daarom is het enorm belangrijk dat je de tekst in de beschrijving goed gebruikt. Want de meeste gebruikers Repinnen zonder de tekst te wijzigen.
De belangrijkste tips voor het gebruik van de beschrijvende tekst zijn:
- Korte teksten
- Gebruik 1 of 2 maal de Hashtags#
- Altijd een link naar de website
Zo maak je gelijk optimaal gebruik van de hoge positie die Pinterest bij Google inneemt. Daarnaast zoeken de gebruikers van het net veel op Pinterest om inspiratie op te doen. Voor bijvoorbeeld een huwelijk. Ik ken een Pinterestpagina van een Amerikaanse bloemist die borden maakt van de huwelijken die ze hebben mogen versieren. Borden heten dan bijvoorbeeld: “Andrew and Joan”, “Marc and Karen”. Zo betrek je niet alleen de bruid en bruidegom, maar ook al hun familie en vrienden. Op hetzelfde moment laat je jouw portfolio zien.
Wat is het doel voor kwekers en bloemisten met Pinterest?
Allereerst is Pinterest een (social media) communicatie-kanaal, dus is het geen doel op zich. Naast het laten zien van het merk, de producten en de toepassingen is Pinterest vooral een plek waar mensen zoeken naar Inspiratie. Mocht jouw bedrijf een aantal keren langskomen terwijl de gebruikers aan het kijken zijn naar mooie pins, dan is de kans groot dat jouw merk of product blijft hangen.
Doelen zijn:
- ETALEREN – In thema’s (kleur, seizoen,gebeurtenis, prijs) je bloemen en andere producten laten zien.
- INSPIREREN – Foto’s van anderen repinnen om verschillen stijlen te ontdekken en te laten zien
- CONVERSIES – Je klanten betrekken (Conversies stimuleren en meer bezoekers naar de website trekken)
- EXPERTISE – Gebruik pinterest als portfolio of productpagina
- BETREKKEN – Geef tips en gratis inhoud aan de gebruikers om zo (potientiele) klanten te betrekken
- INFORMEREN – Laat zien wie je bent en wat je doet
Vergeet niet
Een van de belangrijkste doelen van alle social media is meer bezoekers naar de website te trekken. Daar vinden immers echte contacten plaats. Vergeet daarom niet een link in de beschrijving te zetten naar de website.
Er borrelen nu al direct een heleboel leuke ideeën op om Pinterest in te kunnen zetten voor diverse doeleinden.