Een nieuwsbrief sturen
E-mail gebruiken voor de marketing
Naast direct mailen naar een ontvanger met een persoonlijke boodschap kan E-mail ook goed worden gebruikt in de vorm van een nieuwsbrief sturen. Dan stuur je dezelfde E-mail naar veel verschillende ontvangers. Er zijn een aantal gratis programma’s voor het versturen van Nieuwsbrieven. De bekendste en meest gebruikte is die van Mailchimp.
10 tips voor een geslaagde E-mail campagne
-
Regelmaat
Stuur regelmatig de E-mails, maar niet te vaak. Twee maal per maand is optimaal. Op dezelfde dag op hetzelfde tijdstip.
-
Onderwerp
Gebruik een goede en pakkende tekst als onderwerp. Gebruik in het onderwerp altijd de naam van het bedrijf.
-
Inhoud
Zorg dat de inhoud niet enkel gaat over aanbiedingen en promoties. Een belangrijke vraag die je jezelf altijd moet stellen is: “Is de nieuwsbrief aantrekkelijk, interessant en informatief”? Vermijd woorden als “korting” en “geld”, deze zorgen ervoor dat uw E-mail 50% meer kans maakt om in de Spam folder terecht te komen.
-
Afzender
Stuur altijd vanuit een echt persoon, nooit vanaf de info.
-
Klikken
Zorg voor een duidelijke “call-to-action”. Maak duidelijk waar je wilt dat de ontvanger op zou moeten klikken. Denk goed na over het doel van bijvoorbeeld de nieuwsbrief.
-
Social Buttons
Gebruik de Social Buttons om het gemakkelijk te maken de nieuwsbrief of andere E-mail te delen. Gebruik van de social media knoppen leidt er bovendien toe dat er meer in de E-mail op links wordt geklikt.
-
Responsive
Zorg ervoor dat de E-mail goed leesbaar is op smartphones en tablets. Dit noem je responsive design. De nieuwsbrief past zich aan naar de grote van het beeldscherm. Weet dat bijna 40% van alle tijd op mobiele telefoons wordt besteed aan E-mails.
-
Afbeeldingen
Gebruik afbeeldingen, maar zorg ervoor dat uw e-mail ook duidelijk is als deze niet worden weergegeven.
-
Afmelden
Maak het gemakkelijk voor de ontvangen om uit te schrijven. Zo voorkom je dat je in de spam folder komt.
-
Testen
Testen, testen, testen. Probeer te kijken op welke dag en tijdstip jouw E-mails het meest worden geopend en wanneer er het meest op wordt geklikt.
Beste dagen?
Uit onderzoek blijkt dat de Dinsdag, Woensdag en Donderdag de beste dagen zijn. Het beste tijdstip is tussen 9 en 10 en tussen 15 en 16 uur. Maar test zelf ook, want elke doelgroep kan net even anders zijn.
Denk verder aan:
- Wie is mijn doelgroep?
- Wat wil ik ze laten doen?
- Welke landingspagina op de website?
- Beantwoord reacties naar aanleiding van de nieuwsbrief zo snel mogelijk
Nieuwsbrief sturen brengt geld op!
Wees niet bang om geld uit te geven aan het versturen van nieuwsbrieven en andere marketing. Uit onderzoek in Amerika blijkt dat voor elke dollar die wordt besteed aan E-mail marketing er 40 worden verdiend! In Europa zal dat niet veel anders zijn