Google tips voor bloemenwinkels
Het hebben van een mooie en duidelijke website is belangrijk om te hebben. Leuker wordt het als de website vaak wordt gevonden door nieuwe potentiële klanten. Dat gebeurt als jouw bloemenwinkel op de eerste pagina van Google staat. En daar kom je onder andere door het gebruik van de juiste zoekwoorden, door bepaalde technieken op de website toe te passen en gebruik te maken van de mogelijkheden die Google biedt.
jouw bloemenwinkel op de eerste pagina van google

Jouw bloemenwinkel op de eerste pagina van Google?

Dat kan! Tegenwoordig werken de algoritmes van Google steeds ingewikkelder. Bovendien past Google haar algoritme vaak aan. Zelfs zo’n 500 – 600 keer per jaar. Websites die een paar jaar geleden met behulp van bepaalde technieken goed scoorden hebben grote aanpassingen moeten doen om bovenin te blijven.

Google wil de beste zoekmachine blijven door enkel relevante zoekresultaten te laten zien aan haar gebruikers. Google kijkt daarom steeds meer naar de inhoud van de website en de relevantie ervan voor een lokale bezoeker.

Er wordt steeds meer online gezocht op smartphones en andere mobile devices. 28,5% van het internetverkeer in Nederland is mobile.
Weet dat door middel van locatievoorziening Google gericht binnen een bepaald gebied een bedrijf wel of niet kan laten zien. Zoals in mijn vorige artikel over Google is te lezen prefereert Google een bloemenwinkel met een eigen unieke web shop boven een bloemenwinkel met een zogenaamde affiliate webshop zoals die van een aantal landelijke verzendorganisaties. Google laat graag een lokaal bedrijf zien met een eigen uniek verhaal.

Onthoud dit bij het starten met het maken van een plan voor de optimale zoekmachineoptimalisatie. Je begint altijd met de website om met de bloemenwinkel op de eerste pagina van Google te komen. Een goed stappenplan is vereist om de gewenste resultaten te behalen. Belangrijk is hier al mee te beginnen tijdens het (begin)ontwerp van de website, bij het schrijven van de tekst en het benoemen van de pagina’s (de url’s).

Wat te doen om op de eerste pagina van Google te komen?

Stap 1 – zoektermen onderzoeken

Een bedrijf biedt bepaalde diensten en producten. In het geval van een bloemenwinkel bijvoorbeeld boeketten, bloemenabonnementen, bruidswerk, events, etc. Vraag jezelf af hoe jouw klanten zoeken op internet naar jouw diensten en producten. Dit kan je vinden in Google AdWords. Hiervoor heb je wel een Google+ account nodig. Let op het volgende blog artikel! De zoektermen die worden gebruikt voor bloemenwinkels zijn zeer divers. Van een aantal is de concurrentie enorm hoog en zal het moeilijk zijn daarmee hoog te scoren. Het doel is meerdere zoektermen te gebruiken voor de site. Maar gebruik niet meerdere zoektermen voor één pagina. Beter is elke pagina aan te passen voor een bepaalde zoekterm. Zo maak je de kans zo groot mogelijk dat een pagina van jouw website op de eerste pagina van Google te vinden is.

Belangrijk: Een zoekterm kan ook een combinatie van woorden zijn. Bijvoorbeeld ‘bloemen bezorgen in Edam’ of ‘bruidsboeket met geurende bloemen’

Stap 2 – zoektermen koppelen aan pagina’s

Maak voor elke dienst of product een aparte pagina, speciaal gericht op één zoekterm. Bijvoorbeeld ‘bloemenabonnementen voor bedrijven’ of ‘corsages’. Hoe specifieker, hoe beter. Benoem in de Url de zoekterm. Een voorbeeld van een pagina op de site is: http://www.mijnbloemenwinkel.nl/bloemen-bestellen-in-edam/.

Stap 3 – Pagina’s optimaliseren

Nu je de Url hebt gemaakt, gebruik je de zoekterm op de pagina in de:

  • Meta-tag (gebruik maar 1 focus meta-tag per pagina);
  • Pagina titel;
  • H1 en H2 tags;
  • In de meta-description
  • In de alt-tag van een afbeelding op de pagina

Bovendien gebruik je de zoekterm 5-7 maal in de tekst op de pagina. Optimaal is als elke pagina bestaat uit 300-500 woorden met relevante informatie over de zoekterm. In deze blog is het focus keyword een lastige: “bloemenwinkel op de eerste pagina van google”. Toch denk ik dat er een aantal bloemisten zo zoeken op google en dan 100% dit artikel op nr 1 zien staan. Let wel; dit kan een aantal weken duren.

Indien je niet bekend bent met bovenstaande termen kijk dan onderaan dit artikel onder het kopje begrippen.

Stap 4 – testen

Nu kijk je of jouw pagina voldoet aan de eisen zoals hierboven beschreven. Wanneer de pagina’s zijn bekeken door Google, en dat kan een paar weken duren, dan weet je hoe je scoort. En kan je eventuele aanpassingen doen.

Een voorsprong op collega’s

Als je bovenstaande tips allemaal gebruikt op een website voor een bloemenwinkel ben je verzekerd van een voorsprong op de collega’s. De website is nu zodanig ingericht dat Google deze hoog indexeert.
Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren en technieken om zoekmachineoptimalisatie te bewerkstelligen. Naast de website zelf kun een bedrijf claimen bij Google+, het bedrijf aanmelden op GoogleMaps, social media gebruiken en bijvoorbeeld aan linkbuilding doen. En er is nog zoveel meer; er worden dikke boeken geschreven over deze onderwerpen.

Begippen:

  • Titel
    Dit is de titel van een pagina van je website of blog. Bij Google staat dat in de zoekresultaten bovenin in blauw, in het grootste lettertype. Hieronder staat de URL (www.mijnbloemenwinkel.nl).
  • Meta description
    Dit is een omschrijving van je pagina, en staat bij de zoekresultaten in Google onder de URL.
  • Meta Tags
    Tags zijn je zoekwoorden, of combinaties van woorden, gescheiden door een komma. Zo kan Google je vinden. Bijvoorbeeld ‘bloemenwinkel’ en ‘boeket bezorgen Rotterdam’.
  • H1 Tag, H2 Tag
    Je H1 tag is de titel in je webpagina. De titel van de pagina “Jouw bloemenwinkel op de eerste pagina van Google !” is een H1 tag. Je H2 tag is de titel van een paragraaf in de tekst van je webpagina. Hierboven “Jouw bloemenwinkel op de eerste pagina van Google?” is een H2 tag.
  • Alt Tag
    Een Alt-tag is bijvoorbeeld een naam voor een foto in je pagina. Een foto kan Google niet lezen, wel de naam van de foto.