Beïnvloeders / Influencer Marketing

Ik denk graag mee met professionals in de sierteelt over marketing met als doel inzichtelijk te maken dat in de veranderende omgeving waarin wij ons bevinden slimme marketing enorme kansen kan bieden.

 

Hoe verbeter je de content strategie met Influencer Marketing?

Een influencer. Een krachtige term, of niet? Een influencer straalt wat uit; autoriteit, respect en deskundigheid. Een influencer lukt het om beslissingen van anderen te beïnvloeden. Heel veel verschillende soorten mensen kunnen influencer zijn, maar in dit artikel kijk ik naar de influencers in de online wereld en hoe je deze in kan zetten om jouw content (=boodschap) beter te verspreiden.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing maakt gebruik van de belangrijkste spelers in de sector om de boodschap van een merk aan zoveel mogelijk mensen te promoten. In plaats van je direct richten tot je doelgroep gebruik je influencers als een soort bemiddelaar om jouw doelgroep te bereiken en ze naar jouw website te leiden zonder dat de ontvangers het gevoel hebben dat ze daarheen worden ‘geduwd’. Het is een meer authentieke benadering dan gewoonweg mensen door je content op te roepen naar je site te gaan.

Er zijn twee manieren waarop je influencers in kan zetten:

  1. Je maakt zelf de content voor de blog of website van de influencer, of
  2. De influencer zorgt voor de content die jouw merk of website promoot.

Influencer marketing is beter dan mond-tot-mond reclame want influencers delen hun adviezen en aanbevelingen met een groot publiek. Daarnaast hebben zij de mogelijkheid door hun autoriteit om tegelijk acties van de ontvangers te beïnvloeden. Dat is wat influencer marketing zo krachtig maakt voor het verspreiden van je content.

Hoe doe je dat dan?

Ik heb een aantal tips voor je campagnes:

1) Identificeer de influencers

Voordat je begint met een influencer marketing campagne kan beginnen moet je weten wie een goede influencer is. Of kan zijn. Je wilt namelijk meer dan iemand die alleen praat over jou of jouw producten. Dan kom je gewoon uit bij betaalde sponsored content. En dat zien we al zoveel in de sierteelt. Dit is vaak de makkelijkste weg en veel minder effectief dan influencer marketing. Men weet heel goed dat designer ‘x’ of bloemist ‘y’ wordt betaald voor Facebookposts, promotiefilms of tutorials.

Maar goed, wie is onafhankelijk, authentiek, en heeft de autoriteit om met zijn of haar adviezen beslissingen van mensen uit jouw doelgroep te beïnvloeden? Hiervoor moet soms best wat speurwerk worden gedaan! Praat daarom zoveel mogelijk met mensen die geïnteresseerd zijn in de specialismen van jouw bedrijf. Zoek vervolgens naar invloedrijke Facebook gebruikers, blogs, Instagram profielen, gebruikers van Twitter en op LinkedIn. En lees veel persberichten en nieuwsbrieven uit de sector. Zo weet je wat er speelt.

Als het je eenmaal is gelukt enkele influencers te identificeren, maak je een lijst van prioriteiten, met influencers met de grootste autoriteit bovenaan de lijst.

2) Start het maken van connecties

Volg de social media pagina’s van alle influencers die je hebt geïdentificeerd. Dan probeer je een relatie met hen op te bouwen. Je kan bijvoorbeeld commentaar geven op hun posts op Facebook, blogs en andere sociale media, maar wees niet te agressief. Probeer op een natuurlijke manier een connectie te maken. Natuurlijk wel met een marketingdoel op de achtergrond. Voordat je een influencer kan inzetten om je content te verspreiden moet je eerst herkenbaar worden. Dit kan in het begin nogal nep aanvoelen. Maar dat geeft niet. Het is heel gebruikelijk voor marketeers met mensen in verbinding te komen zonder dat er een vriendschappelijke band is.

3) Schrijf influencers

Zoek naar de meest invloedrijke influencers en probeer content aan te leveren in zo’n hoog mogelijke kwaliteit. Dit is best een zware kluif, maar de resultaten zijn zeker de moeite waard. Als je moeite hebt om goede ideeën in een hoge kwaliteit te creëren dan is het beste inspiratie te halen bij andere mensen die influencers gebruiken. Kijk buiten de sector!

Wanneer het je lukt een geweldige post te schrijven voor een invloedrijke blog of voor een Facebookpagina met een hoog bereik krijg je gratis promotie voor een grote doelgroep. Als jouw content bevalt trek je op een relatief eenvoudige manier meer en relevantere bezoekers naar je eigen website.

 

4) Bouw een grote blog / website. Vraag dan influencers voor jou te schrijven!

Dit is het meest uitdagende aspect van influencer marketing. Maar tegelijk 1 met de grootste potentie. In de eerste plaats moet je zelf een geweldige website hebben! Denk aan de gouden regel: de inhoud is de sleutel tot succes. Met unieke, hoogwaardige artikelen die de ‘problemen’ oplossen van jouw publiek en de vragen beantwoorden van jouw doelgroep!

Het hangt af van je eigen inzet en het kan soms wel meer dan een jaar duren voordat je het punt bereikt waarop je influencers kan trekken om gratis artikelen te schrijven voor je eigen website. Maar wie zei dat het ontwikkelen van een goede website met voldoende unieke inhoud gemakkelijk was?

Op het moment dat je website goed genoeg is kan je beginnen met het uitnodigen van influencers om te bloggen, berichten te plaatsen op Facebook, of om video’s te plaatsen. (Of misschien zelfs een influencer te vragen een bijdrage te leveren aan de website in de vorm van een eBook.) Want het doel is duidelijk; een website waarbij je influencers de mogelijkheid geeft hun expertise te presenteren en zo jouw publiek beter te bedienen. Iedereen wint.

Yoga Journal is een goed voorbeeld van een website die de kracht van influencers harnassen. Het is een zeer populaire online resource, zo populair dat docenten van over de hele wereld er graag voor schrijven.

5) Vraag influencers om recensies te schrijven

Deze methode is vergelijkbaar met die hierboven beschreven voorbeelden, maar er is wel een verschil. Van belang is dat jouw merk eerst goed ‘staat’, voordat je influencers kan vragen beoordelingen te schrijven. Het merk moet herkenbaar zijn anders zullen influencers niet bereid zijn een recensie te geven. De eenvoudigste manier om recensies en beoordelingen te krijgen is er simpelweg om te vragen. Je stuurt een gratis promotiepakket en je vraagt hen om een eerlijke beoordeling voor hun publiek te schrijven.

Oppassen!

Al snel loop je het gevaar met Influencer Marketing de kant op te gaan van sponsored content. Pas hier voor op. Dit is namelijk niet wat je wilt bereiken met influencer marketing. Influencer marketing is authentiek. Sponsored content niet. Er zijn veel bedrijven in de sierteelt die hun bestaansrecht ontlenen aan het promoten van producten, merken en bedrijven. Deze manier van sponsored content marketing kan ook effectief zijn, maar heeft qua bereik een veel kleiner potentieel. Daarbij is het gevoel dat veel mensen bij sponsored content hebben minder positief.

Suc6!

Tagged on: