Het Internet of me is nog ver weg in de sierteelt

4 kernpunten om je op het ‘Internet Of  Me’ voor te bereiden

Ik las laatst ergens een artikel over het ‘Internet Of Me’ en moest gelijk denken wat deze ontwikkeling gaat betekenen voor siertelers.

Het ‘Internet Of Things’

‘Internet Of Things’ hoor je overal de laatste tijd. Techbedrijven van consumentenelektronica zoeken naar manieren om allerlei apparatuur geschikt te maken om verbinding te maken met het internet om zo de functionaliteit te verbeteren.

Veel van die apparaten zijn zeer handig. Ik heb thuis zo’n thermostaat die ik met een app op mijn smartphone vanaf overal kan bedienen om mijn huis warm te krijgen voordat ik thuis ben. Heel handig en kostenbesparend. Maar er zijn ook dingen waarvan je denkt of het echt bijdraagt. Een slimme tandenborstel is zo’n bijvoorbeeld waarvan ik mij afvraag of dit nu echt iets toevoegt.

Wat is het ‘Internet Of Me’?

Naast de trend om zoveel mogelijk apparaten te verbinden met het net in het ‘Internet Of Things’ is er nog een veel belangrijkere trend die pas de de afgelopen jaren is ontstaan; het ‘Internet Of Me’. In plaats van apparaten met elkaar te verbinden en communicatie met het internet mogelijk te maken, stelt deze technologie mensen in staat ons eigen gedrag te monitoren en aan te passen naar gelang onze eigen persoonlijke wensen.

In plaats van gewoonweg een apparaat te verbinden met het internet, is het mogelijk onze eigen wensen en gedragingen, maar ook ons lichaam en hersenen te verbinden met het internet. Om zo het voor onszelf makkelijker te maken. Deze trend is niet te stoppen.

Het leven wordt makkelijker en efficiënter

Trackers -zoals een smartwatch en Fit Bit– die je bewegingen meten en je slaap en andere biologische functies bijhouden zijn al geruime tijd beschikbaar. Er zijn veel apps die je de hele dag door om je stemmingen vragen. Het idee is dan dat je kan uitwerken in welke situaties je het meest blij of verdrietig bent. Er is ook al een device dat je hersenen scant. Melomind houdt je hersengolven bij en biedt bijpassende muziek aan. Er zijn zelfs al apparaten die je huisdier kan dragen om de biologische en neurologische functies bij te houden.

In tegenstelling tot ouderwetse tracking devices (zoals de stappenteller), maken veel nieuwe technologieën het mogelijk op een zeer snelle manier onze meest intieme biologische en cognitieve informatie te meten. Je slaappatronen, hoe ver je bent gelopen -en de precieze route- , je hartslag of je dagelijkse calorie-inname.

Ultra Personalisatie, het gaat om mij!

Ik heb het al in een eerder artikel aangegeven dat het ultra personaliseren een andere benadering vergt naar de klant toe. Door het ‘Internet Of Me’ wordt de verwachting van de klant namelijk anders.

Het gaat niet over jouw manier van werken, of jouw product. Hoe groot of snel de verwerking is, of hoeveel planten of bloemen je produceert of verkoopt. De klant verwacht dat het om hem of haar gaat.

Nu zal het zo snel niet gaan in de sierteelt, maar ik voorzie een zelflerende web shop waarbij de klant toelaat dat de verkopende partij monitort hoeveel er is verkocht, en waar tekort aan was. In sommige tuincentra is er al een automatisch voorraad-, en bestelbeheersysteem, maar het gaat nog veel verder. De klant wil steeds meer de controle. De regie zelfs. En hoe ver dat gaat in de toekomst, wie zal het zeggen?

Alleen toekomst als je de klant centraal stelt? Dat vergt een compleet andere benadering. De economie is booming en de macro sierteeltcijfers zijn goed. Waarom veranderen? Vanuit productdenken naar klantdenken? Dat is moeilijk voor zowel de kweker als de groothandel. De focus ligt nu nog bijna helemaal bij het product. Wat kan je nu al doen?

4 Kernpunten om je op het ‘Internet Of Me’ voor te bereiden

1) Data verzamelen

De basis in alle communicatie is het begrijpen van je publiek en het definiëren van doelgroepen. Maar in het ‘Internet Of Me’ ga je verder in het segmenteren. Zover zelfs, dat je geen groep meer over hebt. Segmentatie tot op het individu. Vervolgens pluk je uit allerlei generieke doelgroepstrategieën juist die strategieën die voor een specifieke klant van toepassing kunnen zijn. Demografisch, locatie, segment, tijdstip, interesses, etc. Dat kan pas nadat je data hebt. Wanneer is de klant online, waarnaar zoekt hij, wat zijn de meest actieve gebruikers, en welke niet? Met de juiste data weet je een klant optimaal te engageren. De klant is uniek en wil op die manier worden benaderd. Op welke (eenvoudige) manier de komende jaren de verzamelde data kunnen worden ingezet, is op dit moment niet te duiden. Dat je zoveel mogelijk data tot je beschikking hebt kan wel de cruciale voorsprong op de concurrentie betekenen. Dan ben je klaar op het moment dat die eenvoudige technologische oplossing er is.

2) Gemak

Een gepersonaliseerd aanbod, een efficiënte en flexibele logistiek en een aantrekkelijke financiële dienstverlening zijn momenteel de belangrijkste aspecten om een klant te laten kiezen voor een bepaald product of leverancier. Wat hebben klanten nog meer nodig? Wat kan je automatiseren? Zie ik in de web shop bijvoorbeeld wat ik het afgelopen jaar in dezelfde week heb gekocht? Wat kochten vergelijkbare klanten? Wat vinden mijn klanten leuk? Kan ik een rating geven aan elk product wat ik heb gekocht, bijvoorbeeld een week na aankoop? Weet mijn web shop mij dit te vertellen zodat ik in de toekomst beter kan inkopen? Zomaar een aantal vragen. Hier zijn technisch gezien nu al oplossingen voor.

3) Ultra personalisatie

Zowel van de werknemers als van de klant. Zet de klant in de spotlight, maar ook de werknemer. Een verkoper kan gemakkelijk worden gepositioneerd als de specialist op een bepaald gebied. Geef de verkoper bijvoorbeeld een eigen pagina op de website om te vertellen over zijn ervaringen en passies en laat hem blog-, en nieuwsverhalen schrijven. Begin met social selling binnen de organisatie. Stimuleer social media gebruik over het bedrijf bij het personeel en benoem dit bij sollicitaties in de functieomschrijving. Verhalen en achtergronden van andere werknemers kunnen ook worden gecommuniceerd op de website, social media of in een blog- of nieuwspagina omgeving. Maar ook door drukwerk te verpakken bij de bloemen met een verhaal over de medewerker die heeft geholpen de bloemen en planten efficiënt bij de klant te krijgen betrek je klanten bij het bedrijf. De klant verwacht gezichten binnen uw bedrijf. Mensen met verhalen. Geen B2B, maar H2H. Human to Human.

En natuurlijk wordt de klant persoonlijk benaderd. Gevolgd en getagged in de social media, krijgt persoonlijke nieuwsbrieven en ontvangt specifieke aanbiedingen.

4) Gebruik innovatieve Communicatiemethoden

Tegenwoordig vindt veel communicatie plaats via de sociale netwerken als Facebook en twitter, maar onderschat het bereik niet van gesponsorde content op blogs of nieuwspagina’s van bekende mensen. In onze sector kijkt men graag bij de buren; gebruik daarom de kracht van Influencer Marketing. Binnen of buiten de sector. Weet dat de trend dat vloggers alleen jongeren bedienen aan het verschuiven is. Beautyvloggers en ‘mommyvloggers’, bereiken ook een steeds volwassener publiek met hun YouTube-kanalen. Vloggers schuiven aan tafel bij RTL Late Night en De Wereld Draait Door. Verschillende advertentiebedrijven zijn al op jacht naar de volgende aanstormende vlogger en je hoort verhalen over YouTube die plannen heeft klaarliggen om te experimenteren met betaalde videokanalen.

Dus?

Het ‘Internet Of Me’ gaat dus verder dan de thermostaat zetten, of dat je slimme koelkast de hamburger ontdooit. De smartphone weet wat je koopt, wanneer je op vakantie gaat en of je dan nog wandelschoenen moet kopen bij Bever bijvoorbeeld. Of dat je het bloemenabonnement moet pauzeren en wanneer je het weer moet inschakelen. Je ontvangt relevante suggesties van nieuwe producten op basis van je eigen profiel.

Het is niet alleen de wijze van leven dat gaat veranderen, het gaat ook de manier veranderen hoe we tegen nieuwe markten en zakelijke kansen aankijken. Big data gaan een belangrijke rol spelen. Logistiek en service ook. Maar het belangrijkste is dat we steeds beter gaan begrijpen wat de klant echt wil en hoe we vervolgens ons business model moeten in gaan richten op basis van de wensen en ‘likes’ van de klant. Hyper gepersonaliseerd. Met aandacht voor de klant. Het gedrag van de klant voorspellend, zonder dat het door hem wordt verwacht!

Dus denk eraan, er gaat niets meer over jou, wat je maakt, hoe je het uitvoert, of wat je winstgevend maakt.

Het gaat alleen maar over mij.

 

 

 


Vind je mijn artikelen de moeite waard?
Deel ze dan ajb via de onderstaande knoppen!
Wil je doneren?

Bekijk mijn artikel op Steemit
Bitcoin: 16Ap3fQtEwF74byD2w83WvbqyW7fjgbCqh
QR Code: http://www.arnoldwittkamp.nl/Ethereum-QR.png
Ethereum: 0x5E3C333EFB7A55B24dB58022EC3384Bd17506366
QR Code: http://www.arnoldwittkamp.nl/Ethereum-QR.png

 

Tagged on: