Het geheim van online marketing succes

Online contentmarketing die de aandacht trekt, het bedrijf laat groeien en loyale klantrelaties opbouwt. Dat is succesvolle contentmarketing. Maar wat maakt nu succesvolle contentmarketing?  Hoe bereik je online marketing succes? Door diepgravend marktonderzoek? Technische SEO expertise? Geavanceerd gebruik van het CRM? Of hele dure influencercampagnes of marketingvideos?
Nee. Kunde (en wel of geen fantasie) is wat succesvolle marketing bepaalt! Je moet creatief, en gewoonweg goed genoeg zijn, om te begrijpen wat werkt voor het bedrijf.

Hoe ontwikkel je een contentmarketingstrategie die het bedrijf laat stralen? Hieronder enkele tip voor online marketing succes:

KEN JEZELF

Leef je in als een acteur en probeer in de schoenen te staan van het bedrijf. Zo kom je tot de essentie van waar het bedrijf voor staat. Zie de wereld door de ogen van het bedrijf. Hoe ziet die wereld eruit?
Natuurlijk is een bedrijf geen persoon. Maar het is wel een identiteit. Een bedrijf heeft een doel en visie. Een systeem van waarden. Een stem. En een bedrijf heeft net als andere entiteiten de mogelijkheid gedurende de tijd te veranderen. En te reageren. Te slagen en te falen. En als zodanig heeft elk bedrijf een eigen uniek merkverhaal.

De identiteit

Definieer daarom de identiteit van het bedrijf. Het bedrijf heeft waarschijnlijk een visie, een missie, een reeks kernwaarden en een favoriete tone-of-voice. Dat is allemaal ergens ontstaan en onderweg verder geëvolueerd. Voor het merkverhaal is het nodig tot de kern te komen. Daarom moet je de tijd nemen en diep nadenken om tot een ‘levensecht’ beeld te komen over de persoonlijkheid van het bedrijf.

De doelstellingen

Een soortgelijke exercitie kan worden gebruikt voor de doelstellingen en waarden van het bedrijf. Naast het bepalen van de identiteit is het voor het merkverhaal van het bedrijf essentieel de volgende belangrijke vragen te beantwoorden:
Waarom – waarom bestaat het bedrijf? Wat is het doel?
• Wat is er gebeurd – wat is de geschiedenis? Wat hebben de oprichters gedaan om het een succes te maken? Welke uitdagingen kwamen zij tegen? Voor welke oplossingen hebben zij gekozen? Hoe reageerde de organisatie onderweg op elk hoogtepunt, èn dieptepunt?
Wie – wie zijn de primaire karakters die het merk hebben gecreëerd, en wie hebben in de loop der jaren verder geholpen en een bijdrage geleverd aan het succes?

Wat heeft dit nu te maken met het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie? Zonder een kristalhelder idee van de merkpersoonlijkheid wordt het merkverhaal van de organisatie al snel gewoon een verhaal van één of ander exportbedrijf of van zomaar een kweker. Het wordt algemeen en onopvallend. En zo zal de strategie die wordt gebruikt ook algemeen en onopvallend zijn. En ineffectief.

Begrijp de klanten

Om te komen tot een effectieve strategie is het ook van belang het publiek, oftewel de klant, te begrijpen. Heb je de ideale klant voor ogen? Verfijn deze dan. Of splits de ideale klant op in meerdere persona’s. Elk met zijn eigen specifieke wensen. De meeste marketeers zijn het erover eens dat deze persona’s elke paar maanden onder de loep moeten worden genomen en ze te evalueren en wellicht te herzien.

Stel jezelf vragen

Hoe kan je de persona’s beter maken? Je zag het al aankomen, nog meer vragen! Je moet weer de tijd nemen om na te denken om de volgende vragen te beantwoorden:
• Wat zijn de interesses van de klanten?
• Welke content zien de klanten het liefst?
• Welke vragen stellen de klamten op de sociale media, in enquêtes en op beurzen?
• Waar lopen de klanten tegenaan; wat zijn hun pijnpunten?
• Wat zijn de doelen van de klanten?
• Welke informatie hebben ze nodig?

Luister!

Neem de tijd om erachter te komen wat het is dat een klant beweegt. Welk probleem of problemen los je op voor de klant? Om daar achter te komen is het nodig veel met klanten te praten, maar nog belangrijker is te luisteren. Nadat een klant tot aankoop is overgegaan stuur dan een e-mail. Vraag om feedback. Ga ook de interactie aan op de sociale kanalen als Facebook en Instagram. Maak bijvoorbeeld een post waarin je oproept tot het sturen van een foto van een mooi arrangement. Vraag om ervaringen te delen. Verbind er een prijs aan. Zo betrek je niet alleen de klanten, maar vergaar je ook belangrijke informatie over de producten of diensten.

Kijk om je heen

En tenslotte, als je wilt weten hoe je een succesvolle marketingstrategie wilt ontwikkelen zoals geen ander, kijk dan naar andere merken en bedrijven die succesvolle marketingcampagnes hebben gelanceerd met hun content.
• Kijk naar de populaire blogs – wat maakt dat die blog anders is dan anderen?
• Hoe zetten anderen hun content in? Hoe gaan zij bijvoorbeeld om met persoonlijke gebeurtenissen? Gebruiken ze live video? Zetten zij influencers in? En welke tone-of-voice voeren ze op de social media of website?
• Onderzoek niet alleen succesvolle bedrijven in de sierteelt, maar juist ook daarbuiten. Hoe gaan die de interactie met hun klanten aan? Zou je deze content waarderen als je in hun sector was? Waarom wel of waarom niet?
• Lees artikelen en nieuwsbrieven van toonaangevende marketing-sites. Door op de hoogte te blijven van de nieuwste trends in contentmarketing en op de hoogte te blijven van wat de mogelijkheden zijn raak je geïnspireerd. De fantasie wordt geprikkeld.

Dus

Met een gedetailleerde kennis van de unieke persoonlijkheid van het merk, de nuances van het publiek en de eindeloze mogelijkheden van goede content, ben je nu klaar om een ​​zeer effectieve marketingstrategie te ontwikkelen! Een strategie voor online marketing succes die het bedrijf een enorme boost kan geven.


Vind je mijn artikelen de moeite waard?
Deel ze dan ajb via de onderstaande knoppen!

Tagged on: