Google wil graag een lokale bloemenwinkel laten zien

Consumenten zoeken op het internet steeds vaker naar lokale aanbieders. En dat is wat Google het liefst laat zien.

Wanneer consumenten bloemen willen laten bezorgen blijkt dat ze dat het liefst doen bij een echte, goede, lokale bloemenwinkel.  Dit is waar Google zich bij aansluit. Google probeert steeds meer in de zoekresultaten een lokaal bedrijf te laten zien. In mijn vorige artikel beschrijf ik hoe Google kijkt naar websites met een web shop die ook bij anderen is te zien, zogenaamde affiliate websites. Een web shop van een derde partij zoals bijvoorbeeld een aantal zeer bekende landelijke aanbieders blijkt heel slecht te zijn voor de indexatie van de webshop door Google. Toch zie je steeds vaker dat bloemisten zich aansluiten bij een dergelijke web shop. Maar wist u dat Google deze websites minder graag laat zien dan een website van een echt lokaal bedrijf met unieke inhoud?

Web Shop Fleurop

Web shop van een bloemenwinkel die aangesloten is bij een landelijke verzendorganisatie

Kunnen consumenten je gemakkelijk vinden? En als ze je vinden, ziet de website er dan uit als een lokaal bedrijf, of ziet de website eruit zoals bij de afbeelding hierboven als één van de velen? Je springt er misschien niet uit.
En dat is nu net wat je wel moet doen.
De trend is dat consumenten steeds vaker op zoek gaan naar kleine, lokale aanbieders van producten en diensten. Zeker als het gaat om luxe geschenkartikelen zoals bloemen en planten. Mensen willen namelijk iets unieks cadeau geven. En dat lukt niet als de boeketten in jouw web shop identiek zijn aan de boeketten bij de collega’s.
Lokale bloemist Vercamer

Web Shop van bloemenwinkel ‘Florist Vercamer’ in Kortrijk

De website van de bloemist hierboven heeft een eigen unieke omgeving met eigen boeketten. Google prefereert dit bedrijf boven een vergelijkbaar bedrijf met een web shop van een derde partij. Maar niet alleen Google. Google weet heel goed waar mensen naar op zoek zijn en wat ze het liefst zien; een goed lokaal bedrijf!

Vertel een verhaal

Maak daarom een website (met web shop) van eigen, unieke producten. Laat goed zien dat je een lokale bloemenwinkel bent. Laat ook bijvoorbeeld zien dat je betrokken bent in de lokale gemeenschap. Promoot initiatieven zoals het supporten van een nieuwe speelplaats of stadstuin of iets dergelijks.

  • Vertel jouw verhaal op de social media
  • Facebook is ideaal voor productinformatie en achtergrondinformatie
  • Twitter als dagelijkse stem van de bloemenwinkel
  • Pinterest als Portfolio
  • LinkedIn voor B2B activiteiten
  • In elke post een link naar de website
  • Wees altijd jezelf
  • Praat op de social media alsof je in de bloemenwinkel tegen een klant praat
  • Zorg altijd dat alle posts relevant zijn voor de doelgroep

Zijn de posts interessant, aantrekkelijk en informatief? Is het antwoord hierop nee? Dan niet plaatsen!

Sarah Dikker's website

Zo’n uitstraling wil je toch?

Het succes van komt mede door deze aanpak:

  • Foto van de eigenaar
    Laat duidelijk zien wie je bent. Mensen kopen namelijk het liefst bij echte mensen.
  • Duidelijk specialisme
    Klanten komen om een reden bij je. Ook al komen ze voor iets anders, het maakt je interessanter als je een echt specialisme hebt.
  • Social Media
    Op de social media laat je zien wie je bent. Vertel een verhaal en gebruik de social media om mensen naar de website te leiden
  • Blog
    In de blog schrijf je achtergrondverhalen die je specialisme benadrukken.

Onderscheid jezelf van de anderen

Wanneer je op een lokale wijze de bloemenwinkel promoot kan je profiteren van alle consumenten die genoeg hebben van een dertien in een dozijn product of boeket met een knuffelbeertje. Want dat steeds meer consumenten hier klaar mee zijn is een feit. Mensen zijn op zoek naar andere mensen, naar persoonlijk contact. Lees in dit artikel verder over hoe Google kijkt naar een website van een bloemist met een web shop van een landelijke aanbieder zoals u weet wel welke.
Volg mijn blog voor meer tips over het gebruik van social media en online marketing, speciaal gericht op de sierteeltsector.

 

Tagged on: