Google voor bloemisten; Google spreekt

Dit artikel is speciaal om meer te weten te komen over google voor bloemisten.
Voor een website eigenaar is het belangrijk te weten waar Google naar kijkt bij het indexeren van een website. Hoe kom je namelijk hoog in de zoekresultaten?

Google voor bloemisten

Een tijdje geleden werd op de webmaster blog van Google een erg interessant artikel gepubliceerd.
Vaak zijn de posts van Google erg ondoorzichtig en onduidelijk. Deze keer niet. In het artikel Affiliate programs and added value worden richtlijnen besproken die vooral erg interessant zijn van Google voor bloemisten die een webshop op hun website hebben van een andere aanbieder zoals een aantal landelijke verzend organisaties.
Google voor Bloemisten

Wat staat er in het artikel van Google?

Eerste alinea:

(Door Google 1 op 1 vertaald uit het Engels, een beetje veranderd om de strekking te begrijpen):

Webmaster niveau: Al onze kwaliteitsrichtlijnen waarschuwen tegen het runnen van een site met dunne of geschraapte inhoud zonder substantiële toegevoegde waarde toe te voegen aan de gebruiker. Onlangs hebben we dit gedrag gezien op vele video sites, met name in de volwassenen-industrie, maar ook elders. Deze sites geven inhoud die door een affiliate programma -dezelfde inhoud die beschikbaar is over honderden of zelfs duizenden andere sites is.

  • “Kwaliteitsrichtlijnen”

    De Kwaliteitsrichtlijnen van Google zijn de gepubliceerde regels die Google naar believen opstelt. Het zijn regels die bepaalde acties of straffen tegen een bepaalde website rechtvaardigen. Het is een goede indicatie waar Google naar kijkt bij het indexeren (=tonen in de zoekresultaten) van een website.

  • “Geschraapte inhoud”

    (Scraped Content) is elke tekst of afbeeldingen die in origine gepubliceerd is op een andere website. Dunne inhoud verwijst naar minimale tekst die weinig of geen waarde heeft voor de lezer.

  • “Affiliate Program”

    Dit is een manier waarop over de inhoud op uw website van een derde partij commissie kan worden gegenereerd. Bijvoorbeeld een bedrag bij elke verkoop van een product via uw site. De afbeeldingen en beschrijvingen worden door een derde partij voor uw verzorgd, evenals de technische implementatie op uw website. Dit wordt gezien als het gedeeltelijk outsourcen van uw verkopen, om uw eigen aanbod aan te vullen, of zelfs te vervangen.

Google voor bloemisten is erg duidelijk: “We willen niet te veel websites laten zien met dezelfde inhoud, producten en afbeeldingen”. Google ziet affiliate websites als een belangrijke oorzaak voor dit ‘probleem’. Het hebben van een web shop van een andere aanbieder (-die ook vele anderen hebben) is voor de vindbaarheid van uw bedrijf op het net dus zeer gevaarlijk.
Maar ook al is uw website niet gelieerd aan een affiliate programma, bedenk goed hoe uw website eruit ziet voor buitenstaanders.
  • Heeft u dezelfde producten als veel andere aanbieders?
  • Heeft u unieke inhoud op uw website?
  • Zou iemand die geen bloemist is en naar uw website kijkt kunnen denken dat u onderdeel bent van zo’n affiliate programma, met dezelfde producten als veel andere aanbieders?
Ook dan beoordeelt Google uw site slechter en bent u minder goed vindbaar.

Tweede Alinea:

De post van Google is slechts twee Alinea’s groot, maar het nieuws wordt nog slechter voor bloemisten!

Als uw site inhoud heeft die ook elders beschikbaar is , is een goede vraag “Is deze site een belangrijke toegevoegde waarde of heeft de site voordelen ten opzichte van de oorspronkelijke bron van de inhoud op de originele website? Als het antwoord “Nee”, dan kan de site zoekers frustreren en schenden onze richtlijnen. Zoals bij iedere schending van onze richtlijnen, kunnen we actie ondernemen, met inbegrip van verwijdering uit onze index, met het oog op de kwaliteit van de zoekresultaten van onze gebruikers te behouden.

  • Wees eerlijk

    Stel uzelf de vraag: Voeg ik iets toe aan de wereld door het plaatsten van mijn naam en logo op een standaard website met standaard teksten en afbeeldingen? Wees eerlijk.

  • Toegevoegde waarde?

    En mis het woord “schending” niet. Google gebruikt het herhaaldelijk. Google’s eerste prioriteit is de kwaliteit van de zoekresultaten. Anders gaat men op zoek naar een andere zoekmachine die betere zoekresultaten geven. Al die websites met diezelfde producten, al dan niet in affiliate web shops. Het geeft geen toegevoegde waarde, en is zelfs frustrerend voor de consument.

Let dus goed op bij het maken van uw website dat u toegevoegde waarde heeft. Google voor Bloemisten!

Maak de uitstraling van uw bedrijf lokaal

Het is dus niet goed als u als een affiliate site wordt gezien. Al die moeite die u heeft gedaan om het de consument makkelijk te maken met een web shop van een landelijke verzendorganisatie. Jammer, U heeft de verkeerde keuze gemaakt. Neem uw web shop in eigen hand en maak een net zo mooie etalage van uw bedrijf op de website als dat u doet bij uw winkel winkel. Uw kans ligt in het aanpassen van uw site. Maak op uw website duidelijk dat u zich onderscheid van uw collega’s. Maak van uw bedrijf een lokaal bedrijf. En promoot dat. Daar ligt de toekomst voor bloemisten!

Als u mij niet gelooft, lees dan het artikel : Heb je een bloemenwinkel? Wees Lokaal!
Elke bloemist zou dit moeten lezen.

Volg mijn blog voor meer tips over het gebruik van social media en online marketing, speciaal gericht op de sierteeltsector.
Tagged on: