Stop de verschraling!

Vorige week was bij een bijeenkomst bij de zaadveredelaar Takii in De Kwakel, georganiseerd door de VGB . Het onderwerp was: de toekomst van exclusieve sierteeltproducten. Een paar jaar geleden is een initiatiefgroep gestart door enkele groothandelaren en andere geinteresseerden met als titel: “stop de verschraling”.
De bijeenkomst bij Takii was een vervolg daarop. De bijeenkomst werd goed bezocht, ik denk door zo’n 100 man. Veredelaars, kwekers, groothandelaren en exporteurs.

exclusieve sirteeltproducten

Opvallend

Wat mij opviel is dat het ontwikkelen van exclusieve producten eigenlijk niet zo moeilijk is. Een veredelaar heeft nog voldoende mogelijkheden voor nieuwe innovatieve producten. Er liggen bij de veredelaarsl overal wel een paar mooie producten op de planken te wachten. Maar hoe breng je ze op de markt? Hoe krijg je een goede prijs? Steeds meer veredelaars zoeken de oplossing in de samenwerking met een groothandel of exporteur om gedurende een bepaalde periode deze nieuwe producten exclusief te houden. En zo een goede prijs te krijgen.
Het probleem hierbij is dat voor de klanten van deze groothandel de producten, al zijn ze nog zo anders en speciaal, toch al gauw ‘gewoon’ worden. Een ander nadeel is dat de potentie van het product, en de echte prijs ervan niet onderzocht kan worden door ‘de markt’.
Groothandelaren willen hun klanten verrassen. De Markt, de consument, vraagt daarom. Dat kan alleen maar als er voldoende en continue aanvoer is van nieuwe en exclusieve producten. Volgens de initiatiefgroep gebeurt dit onvoldoende.

De webshop van alles

Naast Peter Bakker, directeur van Plantion, Henk Jacobs, directeur van Royal van Zanten, Lucas Jansen en Ernst Star mocht ik mijn visie geven over de toekomst van exclusieve sierteeltproducten.
Ik denk namelijk dat door de snelle vooruitgang in de technologische mogelijkheden er juist steeds meer exclusieve producten ontwikkeld èn verhandeld zullen worden.
Mijn betoog ging over de topekomstige webshop van alles, een database van alle beschikbare producten van alle kwekers. Een live voorraad van alles. Elke verkoper bij elke groothandel kan gemakkelijk een selectie maken uit deze voorraad voor specifieke klanten. Er zal meer vraag komen naar bijzondere producten, want ze kunnen door iedereen aangeboden worden.. Elk aanbod creëert immers zijn eigen vraag. (Wet van Say).

Human to Human

Wat heeft dit met mijn vak (online marketing) te maken?
Nou, heel veel. Uw website bijvoorbeeld. Hoe onderscheidt uw bedrijf zich van de rest? Hoe gaat u het bedrijf onderscheiden indien uw concurrenten precies dezelfde exclusieve producten kunnen aanbieden?
Ik denk dat in de nabije toekomst klanten niet meer zozeer bij een bedrijf kopen maar steeds meer bij een bepaalde verkoper. Business to business (B2B) bestaat straks niet meer. Het wordt H2H (Human to Human). De verkoper wordt nog belangrijker.
Hoe stelt u een verkoper in staat het meeste rendement te behalen? Hoe trekt u de allerbeste verkopers aan? Dat is de vraag. En nog belangrijker, hoe profileert u deze verkopers op uw website of in andere communicatie naar buiten toe?
Communiceer daarom niet vanuit het oogpunt van het bedrijf. (“Wij zijn goed in..”, “Bij ons hebben we ..”, Wij zijn de…”), maar communiceer vanuit de klant die op zoek is naar een persoon, een echt mens: “Wat kan persoon A, gespecialiseerd in Doelgroep X in Land B, voor u betekenen?”. Dit is een veel betere benadering.

Uw kansen liggen er. U hoeft ze alleen maar te pakken. De concurrentie blijft namelijk achter op deze nieuwe ontwikkeling.
Wat gaat u anders doen in het benaderen van uw klant? Hoe ziet u de toekomst van exclsuieve sierteeltproducten? Geef hieronder commentaar!

Volg mij

Volg mijn blog voor meer tips over het gebruik van social media en online marketing, speciaal gericht op de sierteeltsector.

LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *