De groothandel doet het niet, en de veiling ook niet; doe het zelf!

Als kweker van een exclusief sierteeltproduct zit je vaak in tweestrijd. Voor de klok en de gok nemen, of een partner zoeken bij een groothandel om het product exclusief te vermarkten. Of is er nog een andere optie?

De veiling

De veiling kan zijn best doen om het product te introduceren, bijvoorbeeld als noviteit. In het begin is er best aandacht voor jouw mooie potplant, snijbloem of ander exclusief sierteeltproduct. In de bladen, in nieuwsbrieven, en in andere media. Maar deze aandacht vervaagt snel. Je zet zelf nog wat advertenties, huurt een stylist in om mooie arrangementen te maken voor beurzen en shows, maar vervolgens bepaalt de ‘markt’ de prijs. Jouw exclusieve product wordt langzamerhand een gewoon product.

Dit is niet wat je als kweker van een exclusief product wilt.

De groothandel

Nadeel van de klok is dat de prijs voor het product niet de prijs is die je in gedachten hebt. Toch maar een partner zoeken in de groothandel dan? Veel kwekers kiezen voor exclusief zaken doen met een 1 groothandel. Dit is in de beginperiode vaak een goede optie. Het product krijgt veel aandacht en je hebt een goede prijs kunnen afspreken. Maar naar verloop van tijd wordt het product ‘gewoon’ voor de klanten van deze groothandel. Het is immers altijd en voldoende beschikbaar. Jouw exclusieve groothandel raakt niet meer de gehele productie kwijt aan zijn eigen klanten en gaat met het mooie sierteeltproduct de veiling in…. En dan zit er ineens een schakel tussen. (En een marge). De producten worden te duur verkocht en de vraag daalt.

De groothandel neemt steeds minder af en wanneer je vervolgens besluit het prachtige product te klokken wordt je afgestraft. Ai,ai,ai.

Service Artikel

Je wilt het liefste zelf direct aan alle groothandels verkopen. Toch? Maar gaan groothandels helpen jouw product in de markt te zetten? Waarom zouden ze dat doen? Exclusieve producten zijn vaak alleen maar lastig voor de groothandel. Die gaan ze niet promoten, er valt niets mee te verdienen!

Een aantal groothandels zetten jouw exclusieve product in eerste instantie nog op hun web shop en zien het als een service artikel. Ze verdienen er niets aan, maar het is wel verkrijgbaar. Goed voor het assortiment. Maar de vraag naar het mooie product komt maar niet op gang. Het product wordt niet goed genoeg verkocht. Je moet wat doen!

De oplossing!

Vertel de wereld zelf dat het prachtige product bestaat en dat het verkrijgbaar is!

Dit vraagt een enorme omslag in het denken van veel kwekers, maar is een voorwaarde voor succes

Wat moet je doen:

  1. Start een Facebook campagne voor het product;
  2. Ga op Google+;
  3. Maak contact met bloemisten;
  4. Vraag om beeldmateriaal;
  5. Blijf posten!

Start een Facebook campagne voor het product

Met 1000 volgers en een gemiddeld aantal vrienden van 100 per gebruiker is het bereik met Facebook 100.000(!) mensen. Tel daar (sierteelt-)groepen bij waarin je kan vertellen over jouw product en je weet dat Facebook een zeer handige tool is om veel mensen te vertellen over jouw exclusieve sierteeltproduct.

Ga op onderzoek uit en ontdek de online wereld van Facebook. Er zijn een hoop mogelijkheden. Schakel daarom iemand in die daar echt verstand van heeft, investeer in een externe of interne social media manager en laat je informeren en uitleggen hoe alles werkt zodat je zo snel mogelijk in eigen beheer op een effectieve wijze posts kan plaatsten. Vertel dat jouw product bestaat en dat het beschikbaar is bij de groothandel. Zo creëer je vraag.

(Heb je nog geen Facebookpagina? Start gelijk met een bedrijfspagina en probeer zoveel mogelijk likes te krijgen uit de contacten die je al hebt.
klik hier om een artikel te lezen over het starten met een Facebook bedrijfspagina, of huur een expert in.)

Ga op Google+

Google+ is van Google. Dat klink natuurlijk heel logisch, maar denk eens goed na. De meest gebruikte zoekmachine ter wereld heeft een eigen sociaal netwerk.
Daar moet je bij zijn. Om hoog te scoren in de zoekresultaten is een Google+ pagina echt een vereiste. Google indexeert een Google+ pagina op dezelfde wijze als, of zelfs beter dan, een web site.
klik hier om meer te weten te komen over Google+.

Maak contact met bloemisten

Je wilt weten waar jouw producten terecht komen en wie ze kopen. Bij welke bloemist staan ze in de winkel en bij welke groothandel heeft die bloemist ze gekocht? Wat vindt die bloemist er van? Dit kom je te weten door een prijs uit te schrijven met als doel contact te krijgen. Bedenk een Golden Ticket actie.
Een Golden Ticket is een flyer met een unieke code die bij elke eenheid wordt verpakt. Het doel is meer te weten te komen over de bloemist die jouw producten uiteindelijk verkoopt. Met een Golden Ticket vraag je aan de bloemist een formulier in te vullen op de website. In ruil daarvoor maakt de bloemist kans op een mooie prijs. Als kweker krijg je op deze manier op een doeltreffende en eenvoudige wijze contact met de bloemist of (buitenlandse) groothandel. Je ontvangt een schat aan informatie en kan je met de verkregen informatie bijvoorbeeld nieuwsbrieven gaan versturen of andere (e-mail) marketing ontwikkelen. Vertel de bloemist bijvoorbeeld hoe makkelijk jouw product te verkrijgen is bij de groothandel.
klik hier om meer te weten te komen over e-mail marketing.

Vraag om beeldmateriaal

Een mooie foto zegt meer dan 1000 woorden. Echt. Posts worden veel vaker bekeken en gedeeld als er een aantal mooie afbeeldingen bij staan. Vraag daarom zo vaak mogelijk om mooie foto’s waarin jouw exclusieve producten zijn verwerkt. Deze kan je weer goed gebruiken op Facebook en Google+ en tegelijkertijd vergoot je zo de betrokkenheid van de klanten die de moeite nemen om je foto’s te sturen!

Blijf posten

Een inkopper, maar o-zo belangrijk. Minimaal 2x per dag een leuke en interessante post op Facebook en minimaal 1 per dag op Google+. En begin met e-mail marketing naar de klanten. Hou ze op de hoogte door middel van bijvoorbeeld een tweewekelijkse nieuwsbrief. Dat is alles wat je moet doen om meer vraag te creëren naar jouw exclusieve product! En denk er aan; geen verkoop, geen aanbiedingen. Als je toch eens een keer een aanbieding wilt doen, denk dan aan de 80-20 regel: 80% leuke en interessante posts en max 20% verkoop.
Lees hier een artikel over de top tien social media tips!

Kijk voor meer tips naar mijn andere artikelen op deze site. Ik leer graag van anderen en hoor dan ook graag van je wat bij jouw bedrijf werkt. Vertel me over jouw exclusief sierteeltproduct en stuur een e-mail!
Tagged on: