e-mail marketing parfum flower company

Je ziet nog weinig E-Mail marketing in de sierteelt

Je ziet het nog maar weinig; bloemisten, kwekers of groothandels die een nieuwsbrief versturen. Toch is het versturen van e-mails (E-mail marketing) een zeer effectieve manier om klanten te bereiken.
Volgens een rapport uit 2014 van de Direct Marketing Association uit de VS, heeft E-mail marketing in de VS een gemiddeld rendement van 4300%. Het toepassen en het goed optimaliseren van E-mailmarketing geven extra mogelijkheden voor het verhogen van de jaarlijkse winstmarges.
Tegenwoordig is het versturen van effectieve e-mail campagnes steeds eenvoudiger. Er zijn verschillende online tools die het makkelijk maken om mooi opgemaakte E-mails te maken. Bovendien bieden programma’s zoals bijvoorbeeld Mailchimp ook vele handige tools om te meten wie de mail opent, op welke links worden geklikt, en indien er verwezen wordt naar de website hoe lang men dan een pagina verblijft.
Een e-mail sturen is zo gedaan.
Dat maakt e-mail zo interessant om te gebruiken voor de marketing. E-mail marketing verdient daarom een plek in elk marketing plan.

Wat is E-mail Marketing?

E-mail marketing is niets anders dan het versturen van een e-mail met een bepaald (marketing-)doel. Nieuwsbrieven, aanbiedingen en promoties, dit valt allemaal onder het kopje e-mail marketing. Het belangrijkste bij e-mail marketing is dat je iets stuurt naar een doelgroep waarvan je weet dat deze is geïnteresseerd is in wat je te vertellen of te bieden hebt. Je kan een e-mailcampagne gebruiken voor verschillende doeleinden.

Het een sluit het ander niet uit:

  • Acquisitie
    Een e-mail marketing campagne sturen naar potentiële klanten is een snelle en eenvoudige manier om veel mensen te bereiken.
  • Productinformatie
    Om klanten te informeren over de producteigenschappen of beschikbaarheid van een bepaald product
  • Algemene informatie
    Bijvoorbeeld over gewijzigde openingstijden, verandering in personeel of nieuwe diensten die worden aangeboden
  • Verkoop stimuleren
    Door middel van speciale acties, promoties en aanbiedingen

De Millennials

De meest lucratieve doelgroep, mensen tussen de 18 en 39 jaar, de zogenaamde Millennials, controleren hun E-mail vaker dan wat dan ook op hun mobiele telefoons. Zodra het pictogram van uw merk of bedrijf veelvuldig zichtbaar is kunt u daar veel voordeel uit halen.

Zelfs als u een grote lijst met ontvangers heeft ontwikkeld die regelmatig een nieuwsbrief ontvangen is het belangrijk te weten dat uw ontvangers maar een paar seconden de tijd nemen voordat de E-mail wordt verplaatst naar de prullenbak en de aandacht ergens anders heengaat.

Testen, testen, en nog eens testen

De beste beelden, zorgvuldig schrijven, duidelijk zijn in je taalgebruik, en het constant optimaliseren van je campagnes zijn de belangrijkste startpunten. E-mail marketeers zeggen vaak “je moet testen, testen en dan nog eens testen”. Verschillende programma’s bieden de mogelijkheid om dit te doen en data te volgen. Dit geeft je als verstuurder van nieuwsbrieven een goede basis om te weten of dat wat je doet effectief is. Zo kan je elke campagne blijven volgen. Belangrijke data die je wilt monitoren:

  • Hoeveel mensen je e-mail openen;
  • Wie de e-mail opent
  • Hoeveel mensen doorklikken op je links;
  • Hoeveel mensen na het klikken je site meteen weer verlaten;

Je kan deze informatie gebruiken om meer te weten te komen over het gedrag en de interesses van je doelgroep, zodat je dit in een volgende campagne kan verbeteren. Hierdoor krijg je inzicht over jouw type klanten die de mail openen en welke e-mailprogramma’s zij gebruiken.

E-Mail marketing

E-mail marketing is heel goedkoop

Een ander voordeel van e-mail marketing is dat het zeer kosten-effectief is, je stuurt vaak voor een zeer lage prijs een e-mail naar grote groepen ontvangers. Hier zit ook gelijk de valkuil; spammen. Je kan niet zomaar naar iedereen uit het telefoonboek e-mails gaan sturen. Ontvangers kunnen jouw mail als spam markeren. Als dat vaak gebeurt kan je op een zwarte lijst komen te staan. Zoekmachines kunnen die lijst raadplegen en je vermelding bedreigen.
Denk dus goed na aan wie je allemaal e-mail stuurt en geef altijd de mogelijkheid tot uitschrijven. Vergeet niet dat voor elke Euro die wordt besteed er 40 kunnen worden worden terugverdiend met EMail marketing

Dus, E-mail marketing?

E-mail marketing is een ideale manier om snel en goedkoop informatie te verspreiden. Het is lastig om een magische formule voor een succesvolle campagne te maken, maar met de juiste kennis en de juiste hulpmiddelen kan iedereen starten met e-mail marketing.