Direct contact met bloemisten op Facebook

Dé manier waarop je als sierteler van mooie producten onder de aandacht komt van je klant

Als sierteler moet je bloemisten vertellen dat je er bent, dat je een fantastisch mooie product hebt met een eigen verhaal en beleving. Hoe en waarom je deze mooie producten kweekt. En als je nieuwe producten hebt wil je dat laten weten. Ook als je nieuwe soorten gaat ontwikkelen wil je alvast van de klant horen wat hij denkt.

Je wilt als kweker in contact staan met bloemisten!
Dat kan! Vanaf 1 juli op de Facebookgroep ‘Bloemisten en kwekers Benelux‘.

Bereik duizenden bloemisten!

 

Waarom deze groep?
De mensen achter de pagina zijn liefhebbers van de sector en dan vooral van exclusieve sierteeltproducten. En juist de pareltjes in de sierteelt komen maar moeilijk onder de aandacht. Terwijl dat juist de producten zijn die bloemisten nodig hebben zich te onderscheiden van de supers en bouwmarkten!

Het doel van de pagina is een verbinding te maken tussen kweker en bloemist. Een verbinding om kweker en bloemist op een echte en authentieke manier met elkaar in contact te brengen!

Het oude denken vs. het nieuwe

Simpel wegveilen en wachten wat de inkopers op de klok overhebben voor je product is vaak niet de meest winstgevende wijze als je een exclusief product kweekt.

Op de plantenklok zie je het nog beter dan op de bloemenklok, er is wat aan het veranderen de laatste jaren. De plantenklok wordt steeds meer gebruikt om restpartijen weg te veilen, de mooiste planten uit de kas en de bulk gaan direct. En ook de ‘krenten in de pap’ vinden al hun weg buiten de klok om naar partijen als Waterdinker, waar ze voor een betere prijs verkocht kunnen worden. Daar loopt immers de doelgroep; de bloemist.
Maar ook op de bloemenklokken wordt het assortiment schraler. Voor kleinere kwekers is haast geen ruimte meer. En deze hebben juist de leukste producten voor bloemistenwinkeliers. Die zijn immers altijd op zoek naar iets anders, iets speciaals.

(Lees hier meer over in mijn blog: “Als sierteler zelf je eigen producten onder de aandacht brengen biedt een hoop kansen“).

De spelregels van de groep ‘Bloemisten en kwekers Benelux’:

  1. Elke kweker en  bloemist wordt goedgekeurd bij aanvraag lid te worden van de groep
  2. Posts worden goedgekeurd door de beheerder als de inhoud relevant is voor de bloemist
  3. Er zijn maximaal 2 posts van kwekers per dag
  4. Het plaatsen van posts is geheel gratis
  5. Bij negatief gedrag wordt een lid onmiddellijk verwijderd

Exclusieve sierteeltproducten zijn nodig

Mooi  en aparte bloemen en planten zijn noodzakelijk om het onderscheidend vermogen ten opzichte van de tuincentra, bouwmarkten en supermarkten te behouden. Om te slagen moet een bloemenwinkel toegevoegde waarde hebben, iets extra’s, iets speciaals. Een beleving. Er ligt dus een enorme kans voor kwekerijen van kleinere aantallen exclusieve sierteeltproducten.

Wat zoeken wij op ‘Bloemisten en kwekers Benelux’?

Wij willen de bloemist bedienen, maar ook de kweker!

Op de pagina is het belangrijk geïnformeerd te worden. Ben je als kweker iets nieuws van plan bijvoorbeeld en je wilt weten wat jouw klanten vinden, stel dan gewoon een vraag. Het voorbeeld van Jaap Fokker uit Kudelstaart is een goed voorbeeld wat we met de groep willen bereiken:

Dit is een mooi voorbeeld waar het in de groep ‘Bloemisten en kwekers Benelux’ om moet gaan; een kweker die advies vraagt aan de leden

Wat kan ‘Bloemisten en kwekers Benelux’ betekenen voor jou als kweker?

Buiten het feit dat jouw bedrijf onder de aandacht komt van alle leden in de groep krijg je direct feedback van jouw klanten, de bloemisten. Bloemisten staan bekend om hun positiviteit, maar ook om hun ongezouten feedback. Bloemisten hebben heel weinig tijd, maar Facebook is dé plek om even snel commentaar te leveren. Bloemisten blijven namelijk heel graag op de hoogte wat er speelt. Komen deze bloemen in de markt, dan zijn ze er als de kippen bij. En jij weet welke bloemisten er al echt interesse hebben. Het enige wat je hoeft te doen is de bloemist zijn leverancier in te laten schakelen!

En hij krijgt superveel reacties. En het belangrijkste, er zitten veel reacties tussen waar hij echt wat aan heeft!

Echte feedback

Hieronder zie je hoe dit contact tot stand komt!

Je hebt als kweker echt contact met bloemisten. Niet met 1 of ander consumentenpanel. En ook niet met een klokinkoper. Maar echt met de klant!

 

En wat heeft de bloemist er aan?

In tegenstelling tot andere pagina’s waar het vooral gaat om inspireren met het showen van eigen creaties is de groep ‘Bloemisten en kwekers Benelux’ interessant om op de hoogte te blijven wat er gebeurt in de aanbodkant. Het assortiment. Dat is belangrijk voor het onderscheidend vermogen. Een bloemist heeft om succesvol te zijn een bepaalde toegevoegde waarde nodig, en die vindt hij of zij in bijzondere en exclusieve sierteeltproducten. Het is de kweker die dat verhaal het beste kan vertellen en het is aan de bloemist dat verhaal te gebruiken!

Meld je snel aan op de Facebook groep ‘Bloemisten en kwekers Benelux‘ !!

Wil je meer weten? Stuur dan een email naar arnold@wittkampcommunicatie.nl.

Tagged on: