6 stappen om jouw doelgroep te targeten

Jouw doelgroep targeten

Ik denk mee met professionals in de sierteelt over marketing. Mijn doel is inzichtelijk te maken dat in de veranderende omgeving waarin wij ons bevinden slimme marketing enorme kansen kan bieden. In deze blog geef ik 6 stappen om de juiste doelgroep te targeten.

Hoe vaak zie ik niet dat marketinginspanningen in de sierteelt gericht zijn op de verkeerde doelgroep? Veel te vaak. Dan is de ROI er niet. Zonde van het geld toch? Vorige week nog sprak ik een marketeer van een groothandel in bloemen en planten die ervan overtuigd was dat het maken van content voor consumenten de manier was meer pull te genereren voor de producten van de exporteur.

Ik zie dat echt anders.

Mooie plaatjes maken voor consumenten en daarmee Facebook-likes of ander bereik genereren is wel gemakkelijk. Misschien daarom dat veel marketeers in de sierteelt deze ‘truc’ toepassen en zo hun diensten verkopen aan hun (vaak onwetende) klanten. In mijn ogen is dit gewoon geldverspilling. Want als exporteur en kweker heb je vaak geen echt onderscheidend product. En de consument? Die kiest gewoonweg een product. Niet specifiek het jouwe. Dus als individuele kweker van bijvoorbeeld gerbera’s of Phalaenopsis de consument benaderen is niet echt zinvol. Laat die generieke marketing maar aan het bloemenbureau over!

Om het maximale uit je sales te halen is het heel belangrijk de klant te begrijpen. Wie koopt jouw producten? Waarom kopen ze die? Welk voordeel is er voor de klanten als ze bij jou kopen? Kortom, wie is de klant, en wat wil hij van jou?

In deze blog vertel ik je hoe je de klanten (=doelgroep) kan identificeren om deze optimaal te targeten.

1. Begrijp de ‘problemen’ die je oplost voor de klant

Het startpunt is de doelgroep voor jouw propositie te definiëren door te begrijpen welke problemen je direct oplost of indirect kunt oplossen. Op het moment dat je deze duidelijk hebt is het van belang dat je gaat uitwerken wie er waarschijnlijk het meeste last heeft van deze problemen. Zo kom je direct uit bij de doelgroep die het meeste baat heeft bij jouw oplossingen.

2. Schets een beeld van de klant

Maak een lijst van alle verschillende type klanten die last hebben of kunnen hebben van de problemen die jij oplost. Nadat je dit hebt gedaan groepeer je de klanten in verschillende categorieën.

Als exporteur los je bijvoorbeeld transport-, of voorraadproblemen op voor andere groothandels, of help je bloemisten meer rendement te halen door een bepaald concept te leveren. Als kweker kan je ervoor zorgen dat je herkenbaar bent in het schap van een tuincentrum. Of je levert visuele communicatie (afbeeldingen en video) van bijvoorbeeld toepassingen met jouw producten die de bloemist kunnen helpen meer marge te maken.

Het kan zijn dat je maar één type klant hebt; bijvoorbeeld supermarkten. Of high-end bloemisten. Maar vaak hebben bedrijven in de sierteelt meerdere klant-typen. Stel jezelf relevante vragen over de verschillende klanten. Leef je in in hun belevingswereld. Groepeer al je klanten in specifieke groepen. Als kweker van een bijzonder product richt je de communicatie bijvoorbeeld naar de inkopers bij exporteurs en groothandels, of de inkopers bij tuincentra. Maar wellicht ook naar designers en bloemisten.

3. Wie heeft er baat bij jouw propositie?

Stel jezelf de vraag:

  • Voor wie zijn de problemen het ergst?
  • Wie heeft er het meeste te verliezen als je de problemen niet oplost?

Als je kunt aantonen dat het oplossen van de problemen lager zijn dan het niet oplossen ervan, dan wordt je voorstel overtuigend. Zo werk ik op dit moment bijvoorbeeld aan het communiceren van proposities bij Logico, een verkoopkantoor voor verschillende orchideeënkwekers. Eén van de proposities daar is het communiceren van de beladingsvoordelen van producten van meerdere kwekers op 1 CC. Dit is zeer interessant voor kleinere afnemers zoals lijnrijders bijvoorbeeld.

Vergeet niet om rekening te houden met aspecten zoals ontzorging en de daarbij horende emoties. De gunningsfactor kan ook heel belangrijk zijn. Als een klant geen gevoel heeft bij de leverancier kan je dat ook zien als een ‘probleem’ dat op te lossen is. En natuurlijk de kosten. Wie houdt daar niet van als deze worden opgelost? Er zijn veel factoren die de waarde van je proposities bepalen.

4. Denk na over de markt

We leven steeds meer in een wereld van gemakken. We kijken programma’s op TV wanneer we willen en kopen spullen online op een moment dat het ons schikt.  Veel distributie-uitdagingen zijn aan het veranderen. Waar je voorheen bekendheid kreeg door het enkel introduceren op de klok, kun je je nu afvragen welke manier het meest effectief is voor het vermarkten van de producten. Hoe bereik je de klant? En waar bevindt deze zich?

De meest effectieve strategie is dan ook de grote vis in een kleine vijver te zijn. Beter dan andersom. Dan bouw je gemakkelijker een betere reputatie op en wordt je sneller gevonden door (potentiële) klanten. En haal je meer uit je marketinginspanningen. Segmenteer je markt daarom naar klantsegmenten en doelgroepen om te weten waar de klant zich bevindt om hem te bereiken.

5. Kijk intern naar je eigen bedrijf

Een belangrijke manier om te beslissen wat de juiste markt is, is te kijken naar je eigen bedrijf.

  • Heb je specifieke expertisegebieden?
  • Heb je bijvoorbeeld veel ervaring op een bepaald marktsegment?
  • Heb je unieke kennis van een specifiek geografisch gebied?
  • Ben je beter in het omgaan met bepaalde soorten mensen?
  • Al deze factoren kunnen je helpen een bijzondere en/of aantrekkelijke propositie aan te bieden.

6. Wie/wat is er nog meer beschikbaar?

Als je de bovenstaande vijf vragen hebt beantwoord is het belangrijk te kijken wat je positie is in de markt ten opzichte van andere aanbieders. De vraag waarop je een antwoord moet hebben, is:

Waarom heb ik een unieke positie om de ‘problemen’ van mijn klanten op te lossen?

Het kan zijn dat er voor sommige marktsegmenten geen antwoord is. Maar meestal heb je voor deze vraag juist een overtuigend antwoord. Want als je de vraag niet kunt beantwoorden betekend dat ofwel dat je de verkeerde doelgroep benaderd, of dat je de verkeerde proposities hebt. In dit geval moet er nog meer worden gedaan voordat je  potentiële klanten kunt gaan targeten.

Het geheim van online marketing succes

Het geheim van online marketing succes

Online contentmarketing die de aandacht trekt, het bedrijf laat groeien en loyale klantrelaties opbouwt. Dat is succesvolle contentmarketing. Maar wat maakt nu succesvolle contentmarketing?  Hoe bereik je online marketing succes? Door diepgravend marktonderzoek? Technische SEO expertise? Geavanceerd gebruik van het CRM? Of hele dure influencercampagnes of marketingvideos?
Nee. Kunde (en wel of geen fantasie) is wat succesvolle marketing bepaalt! Je moet creatief, en gewoonweg goed genoeg zijn, om te begrijpen wat werkt voor het bedrijf.

Hoe ontwikkel je een contentmarketingstrategie die het bedrijf laat stralen? Hieronder enkele tip voor online marketing succes:

KEN JEZELF

Leef je in als een acteur en probeer in de schoenen te staan van het bedrijf. Zo kom je tot de essentie van waar het bedrijf voor staat. Zie de wereld door de ogen van het bedrijf. Hoe ziet die wereld eruit?
Natuurlijk is een bedrijf geen persoon. Maar het is wel een identiteit. Een bedrijf heeft een doel en visie. Een systeem van waarden. Een stem. En een bedrijf heeft net als andere entiteiten de mogelijkheid gedurende de tijd te veranderen. En te reageren. Te slagen en te falen. En als zodanig heeft elk bedrijf een eigen uniek merkverhaal.

De identiteit

Definieer daarom de identiteit van het bedrijf. Het bedrijf heeft waarschijnlijk een visie, een missie, een reeks kernwaarden en een favoriete tone-of-voice. Dat is allemaal ergens ontstaan en onderweg verder geëvolueerd. Voor het merkverhaal is het nodig tot de kern te komen. Daarom moet je de tijd nemen en diep nadenken om tot een ‘levensecht’ beeld te komen over de persoonlijkheid van het bedrijf.

De doelstellingen

Een soortgelijke exercitie kan worden gebruikt voor de doelstellingen en waarden van het bedrijf. Naast het bepalen van de identiteit is het voor het merkverhaal van het bedrijf essentieel de volgende belangrijke vragen te beantwoorden:
Waarom – waarom bestaat het bedrijf? Wat is het doel?
• Wat is er gebeurd – wat is de geschiedenis? Wat hebben de oprichters gedaan om het een succes te maken? Welke uitdagingen kwamen zij tegen? Voor welke oplossingen hebben zij gekozen? Hoe reageerde de organisatie onderweg op elk hoogtepunt, èn dieptepunt?
Wie – wie zijn de primaire karakters die het merk hebben gecreëerd, en wie hebben in de loop der jaren verder geholpen en een bijdrage geleverd aan het succes?

Wat heeft dit nu te maken met het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie? Zonder een kristalhelder idee van de merkpersoonlijkheid wordt het merkverhaal van de organisatie al snel gewoon een verhaal van één of ander exportbedrijf of van zomaar een kweker. Het wordt algemeen en onopvallend. En zo zal de strategie die wordt gebruikt ook algemeen en onopvallend zijn. En ineffectief.

Begrijp de klanten

Om te komen tot een effectieve strategie is het ook van belang het publiek, oftewel de klant, te begrijpen. Heb je de ideale klant voor ogen? Verfijn deze dan. Of splits de ideale klant op in meerdere persona’s. Elk met zijn eigen specifieke wensen. De meeste marketeers zijn het erover eens dat deze persona’s elke paar maanden onder de loep moeten worden genomen en ze te evalueren en wellicht te herzien.

Stel jezelf vragen

Hoe kan je de persona’s beter maken? Je zag het al aankomen, nog meer vragen! Je moet weer de tijd nemen om na te denken om de volgende vragen te beantwoorden:
• Wat zijn de interesses van de klanten?
• Welke content zien de klanten het liefst?
• Welke vragen stellen de klamten op de sociale media, in enquêtes en op beurzen?
• Waar lopen de klanten tegenaan; wat zijn hun pijnpunten?
• Wat zijn de doelen van de klanten?
• Welke informatie hebben ze nodig?

Luister!

Neem de tijd om erachter te komen wat het is dat een klant beweegt. Welk probleem of problemen los je op voor de klant? Om daar achter te komen is het nodig veel met klanten te praten, maar nog belangrijker is te luisteren. Nadat een klant tot aankoop is overgegaan stuur dan een e-mail. Vraag om feedback. Ga ook de interactie aan op de sociale kanalen als Facebook en Instagram. Maak bijvoorbeeld een post waarin je oproept tot het sturen van een foto van een mooi arrangement. Vraag om ervaringen te delen. Verbind er een prijs aan. Zo betrek je niet alleen de klanten, maar vergaar je ook belangrijke informatie over de producten of diensten.

Kijk om je heen

En tenslotte, als je wilt weten hoe je een succesvolle marketingstrategie wilt ontwikkelen zoals geen ander, kijk dan naar andere merken en bedrijven die succesvolle marketingcampagnes hebben gelanceerd met hun content.
• Kijk naar de populaire blogs – wat maakt dat die blog anders is dan anderen?
• Hoe zetten anderen hun content in? Hoe gaan zij bijvoorbeeld om met persoonlijke gebeurtenissen? Gebruiken ze live video? Zetten zij influencers in? En welke tone-of-voice voeren ze op de social media of website?
• Onderzoek niet alleen succesvolle bedrijven in de sierteelt, maar juist ook daarbuiten. Hoe gaan die de interactie met hun klanten aan? Zou je deze content waarderen als je in hun sector was? Waarom wel of waarom niet?
• Lees artikelen en nieuwsbrieven van toonaangevende marketing-sites. Door op de hoogte te blijven van de nieuwste trends in contentmarketing en op de hoogte te blijven van wat de mogelijkheden zijn raak je geïnspireerd. De fantasie wordt geprikkeld.

Dus

Met een gedetailleerde kennis van de unieke persoonlijkheid van het merk, de nuances van het publiek en de eindeloze mogelijkheden van goede content, ben je nu klaar om een ​​zeer effectieve marketingstrategie te ontwikkelen! Een strategie voor online marketing succes die het bedrijf een enorme boost kan geven.


Vind je mijn artikelen de moeite waard?
Deel ze dan ajb via de onderstaande knoppen!

Het ‘Internet Of Me’ is nog ver weg in de Sierteelt.

Het Internet of me is nog ver weg in de sierteelt

4 kernpunten om je op het ‘Internet Of  Me’ voor te bereiden

Ik las laatst ergens een artikel over het ‘Internet Of Me’ en moest gelijk denken wat deze ontwikkeling gaat betekenen voor siertelers.

Het ‘Internet Of Things’

‘Internet Of Things’ hoor je overal de laatste tijd. Techbedrijven van consumentenelektronica zoeken naar manieren om allerlei apparatuur geschikt te maken om verbinding te maken met het internet om zo de functionaliteit te verbeteren.

Veel van die apparaten zijn zeer handig. Ik heb thuis zo’n thermostaat die ik met een app op mijn smartphone vanaf overal kan bedienen om mijn huis warm te krijgen voordat ik thuis ben. Heel handig en kostenbesparend. Maar er zijn ook dingen waarvan je denkt of het echt bijdraagt. Een slimme tandenborstel is zo’n bijvoorbeeld waarvan ik mij afvraag of dit nu echt iets toevoegt.

Wat is het ‘Internet Of Me’?

Naast de trend om zoveel mogelijk apparaten te verbinden met het net in het ‘Internet Of Things’ is er nog een veel belangrijkere trend die pas de de afgelopen jaren is ontstaan; het ‘Internet Of Me’. In plaats van apparaten met elkaar te verbinden en communicatie met het internet mogelijk te maken, stelt deze technologie mensen in staat ons eigen gedrag te monitoren en aan te passen naar gelang onze eigen persoonlijke wensen.

In plaats van gewoonweg een apparaat te verbinden met het internet, is het mogelijk onze eigen wensen en gedragingen, maar ook ons lichaam en hersenen te verbinden met het internet. Om zo het voor onszelf makkelijker te maken. Deze trend is niet te stoppen.

Het leven wordt makkelijker en efficiënter

Trackers -zoals een smartwatch en Fit Bit– die je bewegingen meten en je slaap en andere biologische functies bijhouden zijn al geruime tijd beschikbaar. Er zijn veel apps die je de hele dag door om je stemmingen vragen. Het idee is dan dat je kan uitwerken in welke situaties je het meest blij of verdrietig bent. Er is ook al een device dat je hersenen scant. Melomind houdt je hersengolven bij en biedt bijpassende muziek aan. Er zijn zelfs al apparaten die je huisdier kan dragen om de biologische en neurologische functies bij te houden.

In tegenstelling tot ouderwetse tracking devices (zoals de stappenteller), maken veel nieuwe technologieën het mogelijk op een zeer snelle manier onze meest intieme biologische en cognitieve informatie te meten. Je slaappatronen, hoe ver je bent gelopen -en de precieze route- , je hartslag of je dagelijkse calorie-inname.

Ultra Personalisatie, het gaat om mij!

Ik heb het al in een eerder artikel aangegeven dat het ultra personaliseren een andere benadering vergt naar de klant toe. Door het ‘Internet Of Me’ wordt de verwachting van de klant namelijk anders.

Het gaat niet over jouw manier van werken, of jouw product. Hoe groot of snel de verwerking is, of hoeveel planten of bloemen je produceert of verkoopt. De klant verwacht dat het om hem of haar gaat.

Nu zal het zo snel niet gaan in de sierteelt, maar ik voorzie een zelflerende web shop waarbij de klant toelaat dat de verkopende partij monitort hoeveel er is verkocht, en waar tekort aan was. In sommige tuincentra is er al een automatisch voorraad-, en bestelbeheersysteem, maar het gaat nog veel verder. De klant wil steeds meer de controle. De regie zelfs. En hoe ver dat gaat in de toekomst, wie zal het zeggen?

Alleen toekomst als je de klant centraal stelt? Dat vergt een compleet andere benadering. De economie is booming en de macro sierteeltcijfers zijn goed. Waarom veranderen? Vanuit productdenken naar klantdenken? Dat is moeilijk voor zowel de kweker als de groothandel. De focus ligt nu nog bijna helemaal bij het product. Wat kan je nu al doen?

4 Kernpunten om je op het ‘Internet Of Me’ voor te bereiden

1) Data verzamelen

De basis in alle communicatie is het begrijpen van je publiek en het definiëren van doelgroepen. Maar in het ‘Internet Of Me’ ga je verder in het segmenteren. Zover zelfs, dat je geen groep meer over hebt. Segmentatie tot op het individu. Vervolgens pluk je uit allerlei generieke doelgroepstrategieën juist die strategieën die voor een specifieke klant van toepassing kunnen zijn. Demografisch, locatie, segment, tijdstip, interesses, etc. Dat kan pas nadat je data hebt. Wanneer is de klant online, waarnaar zoekt hij, wat zijn de meest actieve gebruikers, en welke niet? Met de juiste data weet je een klant optimaal te engageren. De klant is uniek en wil op die manier worden benaderd. Op welke (eenvoudige) manier de komende jaren de verzamelde data kunnen worden ingezet, is op dit moment niet te duiden. Dat je zoveel mogelijk data tot je beschikking hebt kan wel de cruciale voorsprong op de concurrentie betekenen. Dan ben je klaar op het moment dat die eenvoudige technologische oplossing er is.

2) Gemak

Een gepersonaliseerd aanbod, een efficiënte en flexibele logistiek en een aantrekkelijke financiële dienstverlening zijn momenteel de belangrijkste aspecten om een klant te laten kiezen voor een bepaald product of leverancier. Wat hebben klanten nog meer nodig? Wat kan je automatiseren? Zie ik in de web shop bijvoorbeeld wat ik het afgelopen jaar in dezelfde week heb gekocht? Wat kochten vergelijkbare klanten? Wat vinden mijn klanten leuk? Kan ik een rating geven aan elk product wat ik heb gekocht, bijvoorbeeld een week na aankoop? Weet mijn web shop mij dit te vertellen zodat ik in de toekomst beter kan inkopen? Zomaar een aantal vragen. Hier zijn technisch gezien nu al oplossingen voor.

3) Ultra personalisatie

Zowel van de werknemers als van de klant. Zet de klant in de spotlight, maar ook de werknemer. Een verkoper kan gemakkelijk worden gepositioneerd als de specialist op een bepaald gebied. Geef de verkoper bijvoorbeeld een eigen pagina op de website om te vertellen over zijn ervaringen en passies en laat hem blog-, en nieuwsverhalen schrijven. Begin met social selling binnen de organisatie. Stimuleer social media gebruik over het bedrijf bij het personeel en benoem dit bij sollicitaties in de functieomschrijving. Verhalen en achtergronden van andere werknemers kunnen ook worden gecommuniceerd op de website, social media of in een blog- of nieuwspagina omgeving. Maar ook door drukwerk te verpakken bij de bloemen met een verhaal over de medewerker die heeft geholpen de bloemen en planten efficiënt bij de klant te krijgen betrek je klanten bij het bedrijf. De klant verwacht gezichten binnen uw bedrijf. Mensen met verhalen. Geen B2B, maar H2H. Human to Human.

En natuurlijk wordt de klant persoonlijk benaderd. Gevolgd en getagged in de social media, krijgt persoonlijke nieuwsbrieven en ontvangt specifieke aanbiedingen.

4) Gebruik innovatieve Communicatiemethoden

Tegenwoordig vindt veel communicatie plaats via de sociale netwerken als Facebook en twitter, maar onderschat het bereik niet van gesponsorde content op blogs of nieuwspagina’s van bekende mensen. In onze sector kijkt men graag bij de buren; gebruik daarom de kracht van Influencer Marketing. Binnen of buiten de sector. Weet dat de trend dat vloggers alleen jongeren bedienen aan het verschuiven is. Beautyvloggers en ‘mommyvloggers’, bereiken ook een steeds volwassener publiek met hun YouTube-kanalen. Vloggers schuiven aan tafel bij RTL Late Night en De Wereld Draait Door. Verschillende advertentiebedrijven zijn al op jacht naar de volgende aanstormende vlogger en je hoort verhalen over YouTube die plannen heeft klaarliggen om te experimenteren met betaalde videokanalen.

Dus?

Het ‘Internet Of Me’ gaat dus verder dan de thermostaat zetten, of dat je slimme koelkast de hamburger ontdooit. De smartphone weet wat je koopt, wanneer je op vakantie gaat en of je dan nog wandelschoenen moet kopen bij Bever bijvoorbeeld. Of dat je het bloemenabonnement moet pauzeren en wanneer je het weer moet inschakelen. Je ontvangt relevante suggesties van nieuwe producten op basis van je eigen profiel.

Het is niet alleen de wijze van leven dat gaat veranderen, het gaat ook de manier veranderen hoe we tegen nieuwe markten en zakelijke kansen aankijken. Big data gaan een belangrijke rol spelen. Logistiek en service ook. Maar het belangrijkste is dat we steeds beter gaan begrijpen wat de klant echt wil en hoe we vervolgens ons business model moeten in gaan richten op basis van de wensen en ‘likes’ van de klant. Hyper gepersonaliseerd. Met aandacht voor de klant. Het gedrag van de klant voorspellend, zonder dat het door hem wordt verwacht!

Dus denk eraan, er gaat niets meer over jou, wat je maakt, hoe je het uitvoert, of wat je winstgevend maakt.

Het gaat alleen maar over mij.

 

 

 


Vind je mijn artikelen de moeite waard?
Deel ze dan ajb via de onderstaande knoppen!
Wil je doneren?

Bekijk mijn artikel op Steemit
Bitcoin: 16Ap3fQtEwF74byD2w83WvbqyW7fjgbCqh
QR Code: http://www.arnoldwittkamp.nl/Ethereum-QR.png
Ethereum: 0x5E3C333EFB7A55B24dB58022EC3384Bd17506366
QR Code: http://www.arnoldwittkamp.nl/Ethereum-QR.png

 

Als kweker direct contact met Bloemisten op Facebook

Direct contact met bloemisten op Facebook

Dé manier waarop je als sierteler van mooie producten onder de aandacht komt van je klant

Als sierteler moet je bloemisten vertellen dat je er bent, dat je een fantastisch mooie product hebt met een eigen verhaal en beleving. Hoe en waarom je deze mooie producten kweekt. En als je nieuwe producten hebt wil je dat laten weten. Ook als je nieuwe soorten gaat ontwikkelen wil je alvast van de klant horen wat hij denkt.

Je wilt als kweker in contact staan met bloemisten!
Dat kan! Vanaf 1 juli op de Facebookgroep ‘Bloemisten en kwekers Benelux‘.

Bereik duizenden bloemisten!

 

Waarom deze groep?
De mensen achter de pagina zijn liefhebbers van de sector en dan vooral van exclusieve sierteeltproducten. En juist de pareltjes in de sierteelt komen maar moeilijk onder de aandacht. Terwijl dat juist de producten zijn die bloemisten nodig hebben zich te onderscheiden van de supers en bouwmarkten!

Het doel van de pagina is een verbinding te maken tussen kweker en bloemist. Een verbinding om kweker en bloemist op een echte en authentieke manier met elkaar in contact te brengen!

Het oude denken vs. het nieuwe

Simpel wegveilen en wachten wat de inkopers op de klok overhebben voor je product is vaak niet de meest winstgevende wijze als je een exclusief product kweekt.

Op de plantenklok zie je het nog beter dan op de bloemenklok, er is wat aan het veranderen de laatste jaren. De plantenklok wordt steeds meer gebruikt om restpartijen weg te veilen, de mooiste planten uit de kas en de bulk gaan direct. En ook de ‘krenten in de pap’ vinden al hun weg buiten de klok om naar partijen als Waterdinker, waar ze voor een betere prijs verkocht kunnen worden. Daar loopt immers de doelgroep; de bloemist.
Maar ook op de bloemenklokken wordt het assortiment schraler. Voor kleinere kwekers is haast geen ruimte meer. En deze hebben juist de leukste producten voor bloemistenwinkeliers. Die zijn immers altijd op zoek naar iets anders, iets speciaals.

(Lees hier meer over in mijn blog: “Als sierteler zelf je eigen producten onder de aandacht brengen biedt een hoop kansen“).

De spelregels van de groep ‘Bloemisten en kwekers Benelux’:

  1. Elke kweker en  bloemist wordt goedgekeurd bij aanvraag lid te worden van de groep
  2. Posts worden goedgekeurd door de beheerder als de inhoud relevant is voor de bloemist
  3. Er zijn maximaal 2 posts van kwekers per dag
  4. Het plaatsen van posts is geheel gratis
  5. Bij negatief gedrag wordt een lid onmiddellijk verwijderd

Exclusieve sierteeltproducten zijn nodig

Mooi  en aparte bloemen en planten zijn noodzakelijk om het onderscheidend vermogen ten opzichte van de tuincentra, bouwmarkten en supermarkten te behouden. Om te slagen moet een bloemenwinkel toegevoegde waarde hebben, iets extra’s, iets speciaals. Een beleving. Er ligt dus een enorme kans voor kwekerijen van kleinere aantallen exclusieve sierteeltproducten.

Wat zoeken wij op ‘Bloemisten en kwekers Benelux’?

Wij willen de bloemist bedienen, maar ook de kweker!

Op de pagina is het belangrijk geïnformeerd te worden. Ben je als kweker iets nieuws van plan bijvoorbeeld en je wilt weten wat jouw klanten vinden, stel dan gewoon een vraag. Het voorbeeld van Jaap Fokker uit Kudelstaart is een goed voorbeeld wat we met de groep willen bereiken:

Dit is een mooi voorbeeld waar het in de groep ‘Bloemisten en kwekers Benelux’ om moet gaan; een kweker die advies vraagt aan de leden

Wat kan ‘Bloemisten en kwekers Benelux’ betekenen voor jou als kweker?

Buiten het feit dat jouw bedrijf onder de aandacht komt van alle leden in de groep krijg je direct feedback van jouw klanten, de bloemisten. Bloemisten staan bekend om hun positiviteit, maar ook om hun ongezouten feedback. Bloemisten hebben heel weinig tijd, maar Facebook is dé plek om even snel commentaar te leveren. Bloemisten blijven namelijk heel graag op de hoogte wat er speelt. Komen deze bloemen in de markt, dan zijn ze er als de kippen bij. En jij weet welke bloemisten er al echt interesse hebben. Het enige wat je hoeft te doen is de bloemist zijn leverancier in te laten schakelen!

En hij krijgt superveel reacties. En het belangrijkste, er zitten veel reacties tussen waar hij echt wat aan heeft!

Echte feedback

Hieronder zie je hoe dit contact tot stand komt!

Je hebt als kweker echt contact met bloemisten. Niet met 1 of ander consumentenpanel. En ook niet met een klokinkoper. Maar echt met de klant!

 

En wat heeft de bloemist er aan?

In tegenstelling tot andere pagina’s waar het vooral gaat om inspireren met het showen van eigen creaties is de groep ‘Bloemisten en kwekers Benelux’ interessant om op de hoogte te blijven wat er gebeurt in de aanbodkant. Het assortiment. Dat is belangrijk voor het onderscheidend vermogen. Een bloemist heeft om succesvol te zijn een bepaalde toegevoegde waarde nodig, en die vindt hij of zij in bijzondere en exclusieve sierteeltproducten. Het is de kweker die dat verhaal het beste kan vertellen en het is aan de bloemist dat verhaal te gebruiken!

Meld je snel aan op de Facebook groep ‘Bloemisten en kwekers Benelux‘ !!

Wil je meer weten? Stuur dan een email naar arnold@wittkampcommunicatie.nl.

Waarom social selling niet werkt in de sierteelt

10 redenen waarom social selling niet werkt in de sierteelt

Wat is social selling?

Social selling is de kunst van de klanten naar je toe te laten komen door op een aantrekkelijke manier als persoon online aanwezig te zijn. Social selling vervangt niet per se de huidige processen, het versterkt ze. Sales en marketing komen samen en zetten jou als persoon centraal. Klanten accepteren namelijk niet langer de harde verkoopskills van menig verkoper en reageren ook steeds minder op (te) dure marketingcampagnes gemaakt door marketeers. Campagnes van marketeers die vaak veel te weinig klantbeleving kennen, en niet uitkomen bij de hulpvraag van de klant. En hoe die op te lossen.

Klanten naar je toe laten komen, dat is wat social selling beoogt

Bij Social selling staat de mix van de personal brand en de organisatie centraal. Als eigenaar, directeur, manager en verkoper deel je jouw kennis online. Via social mediakanalen waar (toekomstige) klanten zich begeven. En dan ga je de interactie aan met als doel waarde te creëren, nieuwsgierigheid te wekken en kennis te delen. Het traditionele verkoopproces wordt als het ware omgedraaid. Jouw doelgroep komt naar je toe in plaats van andersom. En wat heel mooi is, social selling kan goed ‘cold calling’ vervangen, een van de meest lastige onderdelen van het salesproces. En wie wil dat nou niet?

Bij social selling ben jij de expert

Jij, als expert, bent in het bezit van waardevolle informatie (content) die je met je doelgroep gaat delen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van tips die je weggeeft op Facebook, artikelen die je schrijft in een blog of andere media, video’s die je opneemt en lezingen die je geeft. Belangrijk is dat je informatie geeft over zaken die dichtbij je staan. Zo blijf je gemotiveerd en ben je authentiek.

De tijden zijn veranderd

Door het internet is het verkoopproces sterk veranderd. Daar waar vroeger het gehele verkoopproces werd doorgelopen met een verkoper, gaat nu bijna alles via het internet. Vaak komt er zelfs geen verkoper meer aan te pas. Siertelers die goed online aanwezig zijn plukken daar de vruchten van. Maar social selling vervangt niet de oude manier van verkopen. Netwerken blijft bestaan, net zoals aan tafel zitten en praten met je prospects. En echt contact en gewoon ouderwets de telefoon oppakken blijft ook bestaan.

Maar wat het geval nu is; veel sierteeltbedrijven hebben een goed werkende web-shop, en sommigen experimenteren wat met digitale commercie. Vaak op ad hoc-basis, “om maar eens wat te proberen” en in de hoop dat er verrassende resultaten zijn. Vaak zijn die er niet of niet structureel, niet goed meetbaar en worden deze experimenten uiteindelijk maar stopgezet. Er is geen visie op de veranderende toekomst en de mogelijkheden die de nieuwe toekomst brengen gaat.

Alles gaat makkelijker

Het opzoeken, bekijken, beoordelen en contact maken met klanten is door het internet eenvoudiger dan ooit geworden. daardoor zijn mensen gewend anders benaderd te worden dan vroeger. Ouderwetse organisaties en traditionele verkopers hebben steeds meer het nakijken. Er wordt meer gevraagd van de verkoper van de toekomst. Voor digibeten is straks geen plek meer. Social selling is noodzakelijk om in de toekomst een relevante speler te blijven.

In de sierteelt hebben wij nog een lange weg te gaan. En dat biedt enorme kansen! Maak je organisatie klaar om met social selling te starten!

De redenen waarom social selling (nog) niet werkt in de sierteelt:

1)  De directie snapt de digitale commerciële wereld niet

Dit heeft meestal te maken met leeftijd en interesses. Er is een enorm gebrek aan kennis van de nieuwe mogelijkheden: hoe moeten nieuwe digitale processen worden aangestuurd? Onder welke afdeling valt dat? Wie is er verantwoordelijk voor? Wat is het verschil tussen de online platformen? Hoe kan je mensen activeren hun persoon te branden in dienst van de organisatie? Hoeveel tijd mogen mijn verkopers besteden op social media?

2) Het management is geen voorbeeld

Hoe kan je een voorbeeld zijn voor de rest als je zelf als management niet aanwezig bent op de sociale platformen. Niet alleen als individu maar vooral professioneel. Denk hierbij aan LinkedIn, Facebook, Instagram, enzovoorts. In de sierteelt zie je nog heel vaak de directie en het MT met een minimaal aantal connecties op Linkedin.

3) Er is geen content beschikbaar

Je moet meer doen dan posten hoe goed je bent op de sociale platformen. Er is nog teveel ‘ik-ik-ik’. En een beetje ‘liken’ en ‘sharen’ is prima, maar wil je het verschil maken dan zul je informatieve, aantrekkelijke en interessante content moeten hebben voor jouw doelgroep(en).  Content die afgestemd is op de hulpvraag van de klanten. Een gemiddelde prospect die wel of niet besluit met je in zee te gaan leest momenteel vier à vijf artikelen om te kijken of je echt relevant en dus interessant bent. Zit je in de sales of het hogere management en heb je geen content, dan red je het niet. Bijna niemand in de sierteelt heeft een verhaal, of in ieder geval vertelt zijn eigen authentieke verhaal.

4) De marketinguitingen zijn mooi, maar betekenisloos

De digitale wereld wordt in de sierteelt nog zeer amateuristisch benaderd. Er wordt nog teveel gedacht in de traditionele communicatie. Bijvoorbeeld een mooi plaatje op de website van een product bij iemand thuis. Of de sticker op de vrachtwagen in de nieuwsbrief. Houd in je achterhoofd dat de digitale wereld de traditionele commercie vervangt. Zomaar wat proberen met een nieuwe kwekersgroep website, online nieuwsbrieven, en wat mails versturen is iets anders dan echte relaties bouwen, relevant zijn en sales cycles en customer journey’s opstarten. Weet dat de acceptatiegraad van een Linkedin-connectieverzoek lager is dan een vriendschapsverzoek via Facebook. Hoe wordt je relevant op LinkedIn? Prospecting in de digitale wereld betekent ook hier een afspraak krijgen.

5) Er wordt te veel, maar meestal te weinig tijd gespendeerd op sociale platformen

Sommige verkopers doen te veel. Ze spenderen soms meer tijd aan sociale media dan aan televisiekijken. Daarnaast zijn verkopers die minder dan veertig minuten per dag spenderen aan sociale media ook niet meer van deze tijd. Het gaat om de juiste dingen doen met de juiste tools op de juiste platformen en te bepalen welke activiteiten echt noodzakelijk zijn. Wat is jullie strategische online agenda? Of liever gezegd: hebben jullie die eigenlijk wel? En hoe wordt die gedefinieerd?

6 ) Marketing en sales werken als verschillende afdelingen

Zie hierover ook mijn vorige blog: Marketing en sales als één afdeling
Één van de nieuwe rollen van marketing is toekomstige klanten en eigen verkopers structureel voorzien van relevante content. Niet af en toe een nieuwe lancering, maar een structurele contentkalender die de doelgroep blijft raken, uitdagen en activeert. Voor wie je wat doet en wanneer. Het gaat om relevante content hebben en deze gebruiken bij de juiste doelgroepen. De doelgroepen en de ultieme klantreizen moeten ook digitaal inzichtelijk zijn.

7) Er wordt niet gemeten en geen doelen gesteld

Directies houden van cijfers. Maar hoe meet je? Wat zijn de nieuwe stuurgetallen? Veel siertelers, maar ook veel organisaties buiten de sector worstelen hiermee. De digitale sales funnel begint namelijk al veel eerder dan de traditionele funnel. Hoe meet je? Welk CMS systeem gebruik je? Welke leads volg je en meet je? Is er groei in een relevant netwerk?  Zo maar een paar vragen waar menig manager geen antwoord op heeft.

8) Het idee dat zakelijk en privé gescheiden zijn

De prospect en ook de klant verbinden alles binnen no-time aan elkaar, kijken op de verschillende kanalen op verschillende manieren. Zij zoeken naar jouw identiteit, als privépersoon en als professional.

9)Er wordt niet geschakeld tussen platformen

De klant bekijkt je van alle kanten. Via alle kanalen. Zakelijk en privé wil je soms gescheiden houden. Maar kan dat nog wel? Bekijk alle platformen eens vanuit een zakelijke kant. Snapchat staat voor humor, Instagram is uitdagen met plaatjes en LinkedIn is het enige professionele platform. Wat is je digitale strategie en op welke manier ben je op welke platformen aanwezig?

10) Er is geen verhaal, geen missie.

Dit betekent dat je als organisatie niet van betekenis bent. Start with why !

Wanneer je wel een verhaal hebt, moet je ervoor zorgen dat je ook doet wat je belooft. Veel organisaties blijven hangen in het pushen van de producten en denken vanuit de aanbodkant. Zij zijn (nog) niet overgeschakeld naar klantdroom denker en totaaloplosser voor de  problemen van de klant. Om zo een pull-strategie toe te passen. Siertelers moeten leren te kijken naar het rendement dat wordt behaald voor hun klanten, ipv door hun klanten!

Praktijkvoorbeeld

Jij denkt toch niet dat ik mijn verkopers in het zonnetje ga zetten? Dan gaan ze gelijk naar de concurrent!

Toen ik werd gevraagd bij een exporteur te beginnen met een marketingstrategie werd mij snel duidelijk dat het traditionele denken veel organisaties weerhoud de toekomst op een doeltreffende manier te benaderen.

Een gemiddeld export-familie bedrijf

Bij een exporteur die bijna alle soorten klanten kan bedienen over de hele wereld stelde ik voor de verkopers meer in het zonnetje te zetten. Activeer de verkopers de hulpvraag van hun doelgroepen te formuleren en een oplossing te bieden voor de problemen van hun klanten. Voor bijvoorbeeld de contactpersoon voor de VS en Canada iets in de trant van; Hallo! Ik ben Chris, ik bedien al 15 jaar klanten in de VS en Canada. Ik weet alles van verpakken, documenten en Phyto inspecties. Bovendien weet ik wat mijn klanten belangrijk vinden…enz enz… Ik werk bij exporteur x omdat deze mij in staat stelt u als klant te voorzien van…enz enz. Je ziet welke kant ik opga.

Een prospect die ‘landt’ op de website van deze exporteur wordt zo mooi gestuurd naar de oplossing die hij nodig heeft. Heel logisch en erg basic dacht ik zo.
Ik adviseerde de directie van dit exportbedrijf daarom voor elke land/klantgroep een landingspagina te maken, waarbij de verkoper als gezicht van het bedrijf de prospects op een effectieve manier kan ontvangen. Zo bind je de verkoper aan de organisatie en de prospect wordt uitgedaagd contact op te nemen met een hoge conversie.

En wat kreeg ik te horen? “Jij denkt toch niet dat ik mijn verkopers in het zonnetje ga zetten? Dan gaan ze gelijk naar de concurrent!” Je kan mijn respons wel raden denk ik?

Als je jouw verkopers niet positioneert en social activeert gaan ze juist sneller weg bij je, en zoeken ze een organisatie waarbij ze wel in hun kracht worden gezet!

Mindshift

Het is tijd in de sierteelt voor een mindshift. We hebben professionele marketeers nodig die meedenken op strategisch niveau. Geen stagiaire, geen ‘kennis-van-de-broer-van-die-verkoper-zusofo-die-leuke-dingen-op-Facebook-doet’ en geen jong (-lees goedkoop) iemand die net van school komt. Geen foldermaker, maar een MT-lid die kan meepraten en denken op directieniveau. Een marketeer die mensen kan aansturen en activeren. Een nieuwe ‘head-of-sales-and-marketing’ ? Is dat de toekomst van de marketeer in de sierteelt?

Eerst moet een besef van noodzaak geactiveerd worden bij de directie. En wie doet dat?

Suc6!


Vind je mijn artikelen de moeite waard?
Deel ze dan ajb via de onderstaande knoppen!
Wil je doneren?
Bitcoin: 16Ap3fQtEwF74byD2w83WvbqyW7fjgbCqh
QR Code: http://www.arnoldwittkamp.nl/Ethereum-QR.png
Ethereum: 0x5E3C333EFB7A55B24dB58022EC3384Bd17506366
QR Code: http://www.arnoldwittkamp.nl/Ethereum-QR.png

Beïnvloeders / Influencer Marketing

Beïnvloeders / Influencer Marketing

Ik denk graag mee met professionals in de sierteelt over marketing met als doel inzichtelijk te maken dat in de veranderende omgeving waarin wij ons bevinden slimme marketing enorme kansen kan bieden.

 

Hoe verbeter je de content strategie met Influencer Marketing?

Een influencer. Een krachtige term, of niet? Een influencer straalt wat uit; autoriteit, respect en deskundigheid. Een influencer lukt het om beslissingen van anderen te beïnvloeden. Heel veel verschillende soorten mensen kunnen influencer zijn, maar in dit artikel kijk ik naar de influencers in de online wereld en hoe je deze in kan zetten om jouw content (=boodschap) beter te verspreiden.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing maakt gebruik van de belangrijkste spelers in de sector om de boodschap van een merk aan zoveel mogelijk mensen te promoten. In plaats van je direct richten tot je doelgroep gebruik je influencers als een soort bemiddelaar om jouw doelgroep te bereiken en ze naar jouw website te leiden zonder dat de ontvangers het gevoel hebben dat ze daarheen worden ‘geduwd’. Het is een meer authentieke benadering dan gewoonweg mensen door je content op te roepen naar je site te gaan.

Er zijn twee manieren waarop je influencers in kan zetten:

  1. Je maakt zelf de content voor de blog of website van de influencer, of
  2. De influencer zorgt voor de content die jouw merk of website promoot.

Influencer marketing is beter dan mond-tot-mond reclame want influencers delen hun adviezen en aanbevelingen met een groot publiek. Daarnaast hebben zij de mogelijkheid door hun autoriteit om tegelijk acties van de ontvangers te beïnvloeden. Dat is wat influencer marketing zo krachtig maakt voor het verspreiden van je content.

Hoe doe je dat dan?

Ik heb een aantal tips voor je campagnes:

1) Identificeer de influencers

Voordat je begint met een influencer marketing campagne kan beginnen moet je weten wie een goede influencer is. Of kan zijn. Je wilt namelijk meer dan iemand die alleen praat over jou of jouw producten. Dan kom je gewoon uit bij betaalde sponsored content. En dat zien we al zoveel in de sierteelt. Dit is vaak de makkelijkste weg en veel minder effectief dan influencer marketing. Men weet heel goed dat designer ‘x’ of bloemist ‘y’ wordt betaald voor Facebookposts, promotiefilms of tutorials.

Maar goed, wie is onafhankelijk, authentiek, en heeft de autoriteit om met zijn of haar adviezen beslissingen van mensen uit jouw doelgroep te beïnvloeden? Hiervoor moet soms best wat speurwerk worden gedaan! Praat daarom zoveel mogelijk met mensen die geïnteresseerd zijn in de specialismen van jouw bedrijf. Zoek vervolgens naar invloedrijke Facebook gebruikers, blogs, Instagram profielen, gebruikers van Twitter en op LinkedIn. En lees veel persberichten en nieuwsbrieven uit de sector. Zo weet je wat er speelt.

Als het je eenmaal is gelukt enkele influencers te identificeren, maak je een lijst van prioriteiten, met influencers met de grootste autoriteit bovenaan de lijst.

2) Start het maken van connecties

Volg de social media pagina’s van alle influencers die je hebt geïdentificeerd. Dan probeer je een relatie met hen op te bouwen. Je kan bijvoorbeeld commentaar geven op hun posts op Facebook, blogs en andere sociale media, maar wees niet te agressief. Probeer op een natuurlijke manier een connectie te maken. Natuurlijk wel met een marketingdoel op de achtergrond. Voordat je een influencer kan inzetten om je content te verspreiden moet je eerst herkenbaar worden. Dit kan in het begin nogal nep aanvoelen. Maar dat geeft niet. Het is heel gebruikelijk voor marketeers met mensen in verbinding te komen zonder dat er een vriendschappelijke band is.

3) Schrijf influencers

Zoek naar de meest invloedrijke influencers en probeer content aan te leveren in zo’n hoog mogelijke kwaliteit. Dit is best een zware kluif, maar de resultaten zijn zeker de moeite waard. Als je moeite hebt om goede ideeën in een hoge kwaliteit te creëren dan is het beste inspiratie te halen bij andere mensen die influencers gebruiken. Kijk buiten de sector!

Wanneer het je lukt een geweldige post te schrijven voor een invloedrijke blog of voor een Facebookpagina met een hoog bereik krijg je gratis promotie voor een grote doelgroep. Als jouw content bevalt trek je op een relatief eenvoudige manier meer en relevantere bezoekers naar je eigen website.

 

4) Bouw een grote blog / website. Vraag dan influencers voor jou te schrijven!

Dit is het meest uitdagende aspect van influencer marketing. Maar tegelijk 1 met de grootste potentie. In de eerste plaats moet je zelf een geweldige website hebben! Denk aan de gouden regel: de inhoud is de sleutel tot succes. Met unieke, hoogwaardige artikelen die de ‘problemen’ oplossen van jouw publiek en de vragen beantwoorden van jouw doelgroep!

Het hangt af van je eigen inzet en het kan soms wel meer dan een jaar duren voordat je het punt bereikt waarop je influencers kan trekken om gratis artikelen te schrijven voor je eigen website. Maar wie zei dat het ontwikkelen van een goede website met voldoende unieke inhoud gemakkelijk was?

Op het moment dat je website goed genoeg is kan je beginnen met het uitnodigen van influencers om te bloggen, berichten te plaatsen op Facebook, of om video’s te plaatsen. (Of misschien zelfs een influencer te vragen een bijdrage te leveren aan de website in de vorm van een eBook.) Want het doel is duidelijk; een website waarbij je influencers de mogelijkheid geeft hun expertise te presenteren en zo jouw publiek beter te bedienen. Iedereen wint.

Yoga Journal is een goed voorbeeld van een website die de kracht van influencers harnassen. Het is een zeer populaire online resource, zo populair dat docenten van over de hele wereld er graag voor schrijven.

5) Vraag influencers om recensies te schrijven

Deze methode is vergelijkbaar met die hierboven beschreven voorbeelden, maar er is wel een verschil. Van belang is dat jouw merk eerst goed ‘staat’, voordat je influencers kan vragen beoordelingen te schrijven. Het merk moet herkenbaar zijn anders zullen influencers niet bereid zijn een recensie te geven. De eenvoudigste manier om recensies en beoordelingen te krijgen is er simpelweg om te vragen. Je stuurt een gratis promotiepakket en je vraagt hen om een eerlijke beoordeling voor hun publiek te schrijven.

Oppassen!

Al snel loop je het gevaar met Influencer Marketing de kant op te gaan van sponsored content. Pas hier voor op. Dit is namelijk niet wat je wilt bereiken met influencer marketing. Influencer marketing is authentiek. Sponsored content niet. Er zijn veel bedrijven in de sierteelt die hun bestaansrecht ontlenen aan het promoten van producten, merken en bedrijven. Deze manier van sponsored content marketing kan ook effectief zijn, maar heeft qua bereik een veel kleiner potentieel. Daarbij is het gevoel dat veel mensen bij sponsored content hebben minder positief.

Suc6!