De complete nieuwsbrieven-gids (voor siertelers)

Een inleiding

Laten we eerst nieuwsbrieven definiëren: een nieuwsbrief is een onderdeel van e-mailmarketing en is eigenlijk niets meer dan het versturen van een online e-mail. Er zijn verschillende tools voor, het meest gebruikt in de sierteelt is die van Mailchimp. Een gratis service als je niet meer dan 2.000 e-mails hebt.

Wist je trouwens dat er 3x meer e-mailaccounts zijn dan Facebook- en Instagram-accounts samen? Dat er veel meer mensen klikken op links in een e-mail dan op de sociale kanalen? Je hebt waarschijnlijk al een keer gehoord dat het versturen van e-mails als nieuwsbrieven het meeste rendement oplevert. Dat een klik in een nieuwsbrief je veel meer oplevert dan een klik op Facebook of Instagram. Maar hoe begin je precies? Wat zijn de stappen die je moet nemen om met e-mailmarketing aan de slag te gaan? Hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbriefcampagnes een succes worden?

In deze nieuwsbrieven-gids vertel ik je in 5 stappen hoe e-mailmarketing werkt en hoe je nieuwsbriefcampagnes succesvol worden.

Stap 1: Wat zijn je doelen?

Voordat je begint met het maken van je eerste nieuwsbrief is het belangrijk te weten wat je wilt bereiken. Waarschijnlijk stuur je al mails naar klanten. Prijslijsten, voorraadlijsten, uitnodigingen voor beurzen en events, noem maar op. Vraag je eens af wat je daar nu echt mee wilt bereiken. Directe verkoop? Informeren?

Met e-mail marketing heb je veel meer mogelijkheden. Wellicht wil je gedetailleerder informeren. Over je eigen bedrijf, voor meer gunning, of informeren over (toekomstige) beschikbaarheid. Wil je meer likes op Facebook? Meer volgers op Instagram? Mensen uitnodigen langs te komen? Je merkbekendheid vergroten? Dat kan allemaal efficiënter door middel van het versturen van een nieuwsbrief. Denk daarom eerst goed na over je doelen en wat je echt wilt bereiken met e-mail.

Om je te helpen te bepalen wat je doelen kunnen zijn, vind je hieronder enkele voorbeelden van nieuwsbrieven uit de sierteelt:

  • Hilverda de Boer – Een nieuwsbrief die voornamelijk is gericht op het doen van verkopen. Producten in de spotlight, nieuwe producten, nieuwe producten in het seizoen. Met een knop naar de webshop. Echt verkoopgericht, met weinig extra informatie.
  • Farm Direct – Een nieuwsbrief die duidelijk is gemaakt voor een specifieke doelgroep. Ze hebben er zelfs twee; één voor de bloemist, en één voor de groothandel. Productinformatie, informatie over het bedrijf zelf, èn extra informatie over specifieke onderwerpen.
  • FloraHolland – Met voornamelijk informatie over de processen, nieuwe dienstverlening, etc.
  • Holex Insights– Een leuke nieuwsbrief met de seizoensupdate, met DIY video’s, webshop-uitleg, inspiratie en productinformatie.

Door deze voorbeelden kan je hopelijk beter bepalen hoe je je eigen nieuwsbrief in wilt gaan richten. En wat je zelf met je nieuwsbrief wilt bereiken. Kijk ook eens naar nieuwsbrieven buiten de sector. In de mode, of electronica bijvoorbeeld.

De nieuwsbrief van Holex, een exporteur. Met een leuke nieuwsbrief voor haar klanten inspireert en informeert Holex.

 

TIP: Om marketingdoelen te bepalen stel ik mijn klanten altijd de vraag: waarom kopen klanten de producten bij jou? En niet ergens anders? Wat maakt jouw bedrijf bijzonder en anders dan je concurrenten?

Stap 2: Maak een e-maillijst van je doelgroep

Nu je weet wat je wilt bereiken met de nieuwsbrief is het tijd om een e-maillijst te gaan maken van de mensen die je wilt bereiken. Er zijn een aantal verschillende manieren om je e-maillijst samen te stellen. Dit kan ook afhangen van de doelen die je in stap 1 hebt bepaald, maar meestal is het gewoon het importeren van de contacten die je al hebt.

Importeer een contactenlijst

Als je van plan bent om de mensen die je benadert via de gewone e-mail nu een echte nieuwsbrief te gaan sturen, dan volstaat het importeren van deze contacten in je e-mailprogramma. Er zijn handige manieren om uit je verkoop-, outlook-, crm-, of boekhoudsysteem al je contacten te exporteren. En deze eenvoudig via een Excellijst vervolgens weer te importeren in je e-mailprogramma. Voordat je deze contactpersonen importeert, moet je er wel voor zorgen dat je voldoende toestemming hebt om deze nieuwe abonnees van je nieuwsbrief te e-mailen. Als je dit niet zeker weet, neem dan even contact op met een privacy-specialist. Weet dat volgens de meeste marketeers alle zakelijke relaties (b2b) gewoon kunnen worden toegevoegd in een e-maillijst.

Begin een nieuwe lijst

Als je nog geen e-mails hebt van mensen die je zou willen bereiken moet je een manier verzinnen om die e-mails te gaan verzamelen. Gelukkig is er een wonderformule om zo snel mogelijk en zo veel mogelijk waardevolle e-mailadressen te verzamelen. De formule is:

Een stimulans + eenvoudige inschrijfmogelijkheden = grote e-maillijst

Hoewel dit misschien een simpele benadering is, toch is het niet veel gecompliceerder dan dit. Mensen zullen zich niet inschrijven als ze niet denken dat het interessant, informatief en aantrekkelijk voor ze is. Als het inschrijfproces eenvoudig is, zullen mensen zich vanzelf gaan inschrijven. De echte vraag is dan: wat zorgt voor een goede stimulans? En hoe kan je het inschrijfproces eenvoudig en gemakkelijk maken?

Hieronder beschrijf ik enkele prikkels om snel en eenvoudig een grote e-maillijst te krijgen:

  • Leuke berichten/content – Als je een leuke blog hebt, een leuke nieuwspagina, of gewoon veel leuke content hebt op je website, dan is het versturen van onderdelen van deze content in een nieuwsbrief een goede manier om nieuwe abonnees te krijgen en een goede e-maillijst te krijgen.
  • Korting geven  – Op bijvoorbeeld een eerste aankoop. Als je iets verkoopt, is het laten inschrijven voor een korting een hele effectieve manier om je lijst met e-mails te doen groeien! Zo krijg je niet alleen meer klanten, die daadwerkelijk ook iets kopen van je, maar dus ook meer e-mails!
  • Iets weggeven – Een mooie assortimentsflyer, een boek, of iets anders interessants weggeven in ruil voor een e-mail is ook effectief om een belangrijke lijst te maken van geïnteresseerden in jouw bedrijf.
  • Mondeling vragen – Door iedereen die je spreekt, of dat nu via de telefoon is, of op de beursvloer,  gewoonweg te vragen om een e-mail is ook heel effectief om een grote lijst te krijgen. (En kijk je oude visitekaartjes die je in de loop der jaren hebt verzameld ook eens na!)

Daarnaast ga je natuurlijk elke mogelijkheid gebruiken om het makkelijk te maken om in te schrijven voor de nieuwsbrief.

  • Een link in je handtekening met een duidelijke afbeelding als oproep om in te schrijven bijvoorbeeld.
  • Of in de header van je website een plek te maken waar mensen zich makkelijk in kunnen schrijven.
  • Hello Bar gebruiken om een pop-up te maken op de website is ook een mogelijkheid. Hoewel pop-ups door sommigen als opdringerig en vervelend kunnen worden gezien, hebben talloze onderzoeken en tests aangetoond dat ze zeer effectief zijn.
  • In de slider op je website kan je ook een slide maken die specifiek is gericht op het verkrijgen van nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief.
  • In de sidebar naast je blog, dat is ook een ideale plek om mensen te bewegen zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Zorg er wel voor dat die er als eerste staat. Bovenaan de sidebar dus.
  • Onderaan je bericht, met een oproep die relevantie heeft ten opzichte van het bericht: ‘Bevalt dit bericht? Wil je meer lezen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief zodat je steeds op de hoogte blijft van….’.

Door de hierboven genoemde ‘truucjes’ toe te passen zal je snel resultaat zien in de groei van je e-maillijst.

Oz-Export heeft op haar website zelfs een menuknop gewijd aan het inschrijven op de nieuwsbrief.

Adomex heeft op haar contactpagina een prominente plek gereserveerd om de bezoeker te verleiden zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Stap 3: Bedenk het type campagne dat je wilt verzenden

Er zijn een aantal verschillende soorten e-mailcampagnes die je kan verzenden. Het type campagne hangt af van je doelen die je in stap 1 hebt bepaald. Laten we eens kijken naar de verschillende soorten campagnes en hoe ze kunnen helpen je e-mailmarketingdoelen te bereiken.

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een regelmatig verspreide e-mailcampagne die over het algemeen gericht is op een bepaalde groep met een bepaalde boodschap. Of meerdere boodschappen. Als het je doel is om contact te houden met een lijst met mensen die je al kent (zoals bestaande klanten), is een nieuwsbrief het perfecte type campagne om te verzenden. Het zorgt ervoor dat je bedrijf en je producten top-of-mind blijven en genereert meer bezoeken op je website en socials. Wil je meer weten over de perfecte nieuwsbrief schrijven? Neem dan even contact op met mij, ik help je graag verder!

Dit is een nieuwsbrief van Farm Direct, een importeur van rozen uit Ecuador. Om de lezer te bewegen het bedrijf te kiezen boven andere bedrijven, is er voor gekozen in de nieuwsbrieven om naast productinformatie ook meer achtergrondinformatie te verstrekken. Iets wat de concurrenten van Farm Direct niet doen. Zo wordt het bedrijf bijvoorbeeld ook meer ‘likable’ en is er meer gunning.

Aanbieding

Een e-mail met een (marketing-)aanbieding is eigenlijk een oproep om direct een resultaat te zien. Dit kan op een aantal verschillende manieren:

  • Een campagne om bijvoorbeeld je nieuwe voorraad aan te prijzen.
  • Een campagne met een korting of speciale promotie voor je producten of diensten

De aanbiedingsmail is effectief als het je doel is de verkoop direct te stimuleren. Het biedt een product- of kortingsaanbieding en bevat een directe call-to-action (CTA) voor mensen om door te klikken naar je website of platform om een aankoop te doen.

In de nieuwsbrief van Hilverda de Boer komen we veel producten tegen. Met een duidelijke ‘Call-To-Action’ (CTA) om de lezer te bewegen tot aankoop over te gaan.

Aankondiging

Een aankondigingsactie is een e-mail die wordt verzonden naar je abonnees waarin een nieuw product, functie of service wordt aangekondigd. Een aankondigingsmail is perfect als je een betrokken publiek (dat wil zeggen je bestaande klanten) op de hoogte wilt houden van de nieuwste producten of diensten. Hoewel het delen van informatie het primaire doel is, kan de e-mail het extra voordeel hebben mensen naar je website te leiden waar ze een aankoop kunnen doen.

Uitnodiging

Met een uitnodigingsmail voor bijvoorbeeld een evenement krijg je het evenement snel en gemakkelijk onder de aandacht en moedig je de ontvangers aan om deel te nemen.

Zoals al eerder vermeld hangt het type e-mailcampagne dat je verzendt volledig af van je doelen. Als je op zoek bent naar directe verkoop, dan geeft het versturen van marketingaanbieding en aankondigingscampagnes de beste resultaten, en als je gewoon de bestaande klanten op de hoogte wilt houden van de nieuwste projecten, producten of ontwikkelingen bij je bedrijf, dan is het sturen van een reguliere nieuwsbrief de beste manier om dat te bereiken.

Natuurlijk kan je de bovenstaande soorten campagnes combineren. In een nieuwsbrief kan je natuurlijk ook een aanbieding doen, of een eventbericht plaatsen. Maar om het in één lijn met de verwachting van de ontvanger te houden is beter om een ​​bepaalde structuur aan te houden. Heb je een evenement,  stuur dan een e-mailuitnodiging als aparte e-mail, naast de gangbare nieuwsbrieven die je bijvoorbeeld twee-wekelijks al stuurt.

Stap 4: Maak je eerste campagne

Ok, je weet wat je doelen zijn. Je hebt een e-maillijst met publiek. En je weet welk type campagne je gaat maken. Het is tijd voor je eerste campagne! Met e-mailhulpmiddelen zoals Mailchimp is het ongelooflijk eenvoudig om prachtige e-mailmarketingcampagnes te maken. Er zijn wel enkele basisprincipes die je moet kennen om ervoor te zorgen dat je de beste resultaten uit elke campagne haalt.

Structureer je lay-out om het makkelijk te kunnen lezen

Uit onderzoek blijkt dat de aandachtsspanne van een volwassene gemiddeld maar acht seconden is. Met zo’n korte aandachtsspanne kun je ervan uitgaan dat mensen je campagnes niet woord voor woord lezen. In plaats daarvan scrollen de meesten even door de mail, op zoek naar iets interessants. Daarom is het schrijven van lange teksten zeker niet de beste aanpak. Je moet je e-mails zo structureren dat de lezer er gemakkelijk en plezierig doorheen leest en hier en daar getriggerd wordt een knop of link aan te klikken. Een effectieve manier om dit te doen is door het omgekeerde piramide-model te gebruiken:

Zoals je aan het bovenstaande voorbeeld kunt zien, bevatten e-mails die het model volgen een grote afbeelding, gevolgd door een duidelijke koptekst die het belangrijkste benadrukt, met daaronder wat ondersteunende informatie om lezers te helpen de voordelen van doorklikken te zien en ze te overtuigen te gaan klikken. De lezer krijgt vervolgens een prominente call-to-action-knop te zien die het glashelder maakt wat hij of zij vervolgens moet doen.

Door het omgekeerde piramidemodel te gebruiken om je e-mails te structureren zodat je ze gemakkelijk kunt lezen, zorg je ervoor dat campagnes de aandacht van mensen trekken en een hoge klikfrequentie halen.

Daarnaast is het belangrijk te weten dat mensen in een ‘F’-vorm kijken naar een pagina. Het is dus logischer een CTA-knop aan de voet van de ‘F’ te hebben in plaats van rechtsonder. Of de belangrijkste punten nog eens op te sommen op de plek waar het oog vanzelf naartoe gaat.

Op de nieuwsbrief hierboven zie je duidelijk hoe de ‘F’-structuur wordt gebruikt. (De kleine lettertjes worden meestal niet gelezen, maar staan er wel, zodat er altijd een beroep op kan worden gedaan).

Gebruik afbeeldingen en knoppen om de betrokkenheid te vergroten

In een geslaagde campagne is het grootste deel van de e-mail visueel met minimale tekst. Grote tekstblokken wil je eigenlijk altijd vermijden. Dit komt omdat visuals – zowel video als afbeeldingen – veel opvallender zijn. Studies hebben zelfs aangetoond dat mensen tot drie dagen later tot wel 65% van de visuele inhoud kunnen terughalen. Dit in vergelijking tot slechts 10% van de op tekst gebaseerde inhoud. Mensen volgen ook visuele instructies 32% beter dan geschreven instructies. Het is dus een goed idee om visuals te gebruiken om de lezer er toe te zetten op een bepaalde CTA te laten klikken.

Veel beeld valt op, en kijkt lekker weg. Zoals het spreekwoord ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ al zegt. Veel beeld met een klein beetje tekst dus.

Personaliseer je campagnes

Uit een onderzoek onder verschillende marketeers blijkt dat verbetering van e-mailpersonalisatie het belangrijkste doel was voor 38% van de marketeers en voor 36% van de marketeers ook de grootste uitdaging was. Personalisatie wordt dus als belangrijk gezien. Met automatisering en speciaal gesegmenteerde lijsten lijkt het makkelijker te worden. Maar dan moet je wel alle gegevens hebben. Vaak is dat niet het geval.

Heb je lijsten waarbij je wel een naam hebt (liefste de voornaam) dan weet je zeker dat je campagnes veel beter worden gelezen. Je lezers reageren beter op de inhoud omdat ze zich meer betrokken voelen bij je bedrijf.

TIP: Maak een segment aan van abonnees waarvan de namen bekend zijn en verstuur die apart. Zo maximaliseer je de betrokkenheid bij deze groep te maximaliseren en benut je optimaal de potentie van e-mailmarketing. Stuur mij een mail als je daar meer over wilt weten!

Personaliseer je de campagnes, en heb je de juiste gegevens niet, dan kan een e-mail er zo uit komen te zien. Deze campagne is alleen in de testomgeving verstuurd om te kijken wat er gebeurd als de juiste velden niet bekend zijn.

Maak je campagne relevant voor elke ontvanger

Al in het begin bij het maken van lijsten van abonnees is het belangrijk om de abonnees te categoriseren in verschillende lijsten. Je hebt het dan over ‘segmenten’ in de e-mailmarketing. Je categoriseert de abonnees in verschillende lijsten. Met lijstsegmenten kan je eenvoudig kiezen welk type inhoud je naar welke abonnee wilt sturen. Wanneer je de inhoud kan personaliseren en deze relevanter kan maken voor een bepaalde doelgroep verbeter je de nieuwsbrief enorm. Hij wordt vaker geopend, en er wordt vaker geklikt op de knoppen. Dit soort gerichte optimalisatie is veel beter dan het verzenden van algemene e-mails naar iedereen.

Waarom is segmentatie van e-maillijsten belangrijk?  We weten uit onderzoek dat naast relevantie de lijstsegmentatie ook belangrijk is in het kader van de inkomsten. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat gesegmenteerde en gerichte e-mails 58% van alle e-mailomzet genereren. Bovendien blijkt uit onderzoek dat marketeers die gesegmenteerde campagnes gebruiken een stijging van 76% noteerden. Meer dan 80% van de marketeers zegt dat segmentering deel uitmaakt van hun e-mailmarketingstrategie.

Hieronder zie je enkele voorbeelden van segmenten die je kan maken. Bijvoorbeeld om doorklikmogelijkheden in de campagnes te vergroten en meer gerichte inhoud te plannen op basis van die segmenten:

  • Geografische locatie – handig om bijvoorbeeld landspecifieke producten te promoten en/of specifieke markten te targeten. Abonnees buiten de locatie voor wie de inhoud niet relevant is worden zo genegeerd. Ook de verschillende talen zijn belangrijke segmenten om te maken.
  • Demografische gegevens handig voor het aanpassen van campagneberichten naar leeftijd en/of geslacht. Maar niet echt van toepassing in de sierteelt.
  • Markt – handig voor het segmenteren van gebruikers op basis van de markt of sector. Zo maakt Farm Direct aparte nieuwsbrieven voor de bloemist en voor de groothandel.
  • Mailactiviteit uit het verleden – dit is handig voor het segmenteren van abonnees op basis van open- en klikgedrag uit het verleden. Onderzoek het gedrag om te bepalen welk type inhoud het beste werkt voor specifieke segmenten om toekomstige campagnes aan te passen. Je kan ook makkelijk e-mails herhalen naar abonnees die de e-mail bijvoorbeeld niet hebben geopend.
  • Klantgegevens – dit is een handig segment om te maken voor bedrijven die gerichte campagnes naar VIP-klanten willen verzenden. Maar ook voor campagnes die zich uitsluitend richten op klanten die het risico lopen verloren te worden omdat die bijvoorbeeld geen aankoop hebben gedaan binnen een specifieke periode.

Sorteer en groepeer de abonnees

Je kan het segmenteren op twee manieren benaderen:

  1. Sorteer bestaande abonnees in de back-end met behulp van de abonneegegevens die ze hebben verstrekt toen ze zich aanmelden.
  2. Toestaan ​​dat abonnees zichzelf segmenteren door afzonderlijke aanmeldingslijsten te gebruiken.

Door de segmenten-functies van je e-mailmarketing software goed te gebruiken kan je ervoor zorgen dat al je e-mails relevant zijn voor alle abonnees. Zo vergroot je de kans dat ze doorklikken naar website, socials , promotie en/of een aankoop doen.

Maak de campagnes in lijn met je merkwaarden

De e-mail die een abonnee krijgt is nooit de enige interactie met je bedrijf. Abonnees hebben waarschijnlijk de website of sociale mediapagina’s bezocht om zich aan te melden voor jouw e-mail. Het is daarom van belang dat de e-mailcampagnes zijn afgestemd op de kleuren, lettertypen en merknamen die je gebruikt in de andere communicatie, zodat je de ‘merkconsistentie‘ behoudt. Door hier goed op te letten bouw je ook aan het vertrouwen dat de e-mail die wordt ontvangen ook inderdaad een echte is. En geen spam.

Maak het klikken makkelijk

Om ervoor te zorgen dat abonnees doorklikken vanuit de e-mailcampagnes, moet je het zo eenvoudig mogelijk maken om dit te doen. Volgens onderzoek wordt tegenwoordig 41% van de e-mails geopend op mobiele apparaten. Dus als jouw campagnes niet voor alle schermgroottes zijn geoptimaliseerd is de kans groot dat de e-mail niet goed wordt weergegeven. Programma’s zoals Mailchimp zijn zo gebouwd, dat ze altijd goed schalen voor elk apparaat. De sjablonen zijn responsief. Zo stapelen ze bijvoorbeeld de middelste drie delen van inhoud op elkaar wanneer ze op een mobiel apparaat worden bekeken. Dit zorgt ervoor dat de tekst en knoppen een bruikbare grootte behouden (in plaats van te worden verkleind). Zo blijft je e-mail optimaal en de conversie dus ook (doorklikken).

Wees een strategische planner

Bij het maken van campagnes is het beste altijd strategisch te werk te gaan. Je kan bijvoorbeeld een kalender volgen. Voor zowel promotionele activiteiten, als redactioneel.  Door de campagnes te plannen voorkom je te lange tussenpozen tussen de e-mails, of nog erger, teveel e-mails vlak achter elkaar. De frequentie is heel belangrijk en hoe vaak je de e-mails verzendt kan een aanzienlijke invloed hebben op de resultaten. Stuur te veel e-mails en abonnees kunnen last krijgen van e-mailmoeheid waardoor ze zich afmelden. Stuur er te weinig en je verliest de aandacht van je publiek. Ze vergeten misschien zelfs waarom ze zich hebben aangemeld en schrijven zich alsnog uit.

Dus, hoe vaak moet je e-mails verzenden?

Gelukkig zijn er flink wat gegevens over hoe vaak mensen graag e-mails ontvangen. De onderstaande tabel van MarketingSherpa geeft u een idee van de optimale verzendfrequentie:

De gegevens zijn samengesteld op basis van een enquête onder 2.057 volwassenen die de vraag hebben beantwoord: “Hoe vaak/of wilt u nog promotionele e-mails ontvangen (bijvoorbeeld kortingsbonnen, verkoopmeldingen) van bedrijven waarmee u zaken doet?” De gegevens laten een voorkeur zien die neigt naar e-mailcampagnes met een hogere frequentie. Maar dit is wel heel algemeen. Als je niet zeker bent van de e-mailfrequentie, is de eenvoudigste oplossing om de abonnees het te vragen. Laat ze frequentie-instellingen kiezen of ze vragen om te ontdekken hoe vaak ze van je willen horen.

Stuur niet alleen maar promoties en aanbiedingen

Uit een onderzoek waarin consumenten werden gevraagd “op welke van de volgende manieren, indien van toepassing, zou u willen dat bedrijven met u communiceren?”,  gaf meer dan 70% van de respondenten een voorkeur aan voor e-mail. E-mail domineerde de lijst met andere keuzes, waaronder sms, sociale media, direct mail en online en/of gedrukte advertenties. Maar alleen omdat mensen aangeven het liefste e-mail te krijgen wil niet zeggen dat je zomaar wat kunt sturen. Er is een veilige regel om altijd te volgen:

Wanneer je nadenkt over de inhoud van je e-mailcampagnes, richt je dan altijd op een 80/20-mix. 80/20 is het Pareto-principe. Simpel gezegd: 80% van de inhoud moet worden besteed aan waardevolle en nuttige informatie, en 20% kan worden besteed aan promoties, verkopen en producten/services die je verkoopt. Dingen als personalisatie, informatieve en aantrekkelijke inhoud, waarde leveren voor je abonnees, hapklare brokken inhoud, verhalen vertellen, ervaringen delen … dat is allemaal de sleutel tot het maken van effectieve e-mails de goed zullen worden geopend, en waar goed op zal worden geklikt.

Zoek inspiratie voor interessante content

Als je niet genoeg denkt te hebben om over te vertellen in je nieuwsbrief, wees niet bang; er is altijd wat te vertellen. Elk bedrijf, in elke sector, heeft voldoende informatie om te delen. In de sierteeltsector met al die mooie producten moet het helemaal niet moeilijk zijn om inhoud te maken voor de nieuwsbrieven. Of die inhoud relevant of interessant is in de ogen van de abonnees kan je zelf het beste bepalen. Je kent je klanten en weet wat ze willen!

Maar maak je geen zorgen, hier volgen enkele ideeën voor de inhoud van je nieuwsbrieven:

  • Over het bedrijf: bedrijfsinformatie zoals bijvoorbeeld carrièremogelijkheden, gedeeltes van persberichten, beursdeelnames en achtergrondverhalen zoals historie, missie en visie.
  • Over de mensen: je maakt je merk persoonlijk door je mensen in het zonnetje te zetten. Delen vanaf persoonlijke pagina’s, jubileums, blogs van teamleden bijvoorbeeld.
  • Over de producten: productupdates en -informatie, zoals how-to-content, productvideo’s, aankomende releases, kortingen en andere promotionele acties.
  • Externe verhalen: op waarde gebaseerde inhoud zoals infographics, branchestudies, enquêteresultaten en (eigen) recente blogs.
  • Over je klanten: op de klant gerichte inhoud over je klanten. Dit om je merk te humaniseren, zoals interviews, geslaagde leveringen, feedback en reviews van klanten. Maar ook bijvoorbeeld ‘de beste klant van de week/maand’.
  • Ondersteuningsinformatie: zoals FAQ-updates, succesverhalen en gratis bronnen met interessante, aantrekkelijke en informatieve inhoud.
  • Evenementinformatie: voor beurs-, vak-, en bedrijfsevenementen.

TIP: Kijk voor elke gelegenheid naar juist dié waardevolle inhoud om de interesse en betrokkenheid van de lezers hoog te houden!

Door bovenstaande onderdelen toe te passen op je eerste nieuwsbrief maak je die een succesvolle eerste campagne. Eentje die de volle aandacht trekt van de lezer door relevant te zijn en betrokkenheid te tonen. Eentje die zal leiden tot een hoge conversie. Met een hoog openingspercentage veel kliks.

Stap 5: Meet je resultaten

Nu de eerste nieuwsbrief is verstuurd en geopend wordt, (en in wordt geklikt), kan je beginnen met het volgen van de resultaten. Er zijn twee plekken waar je het succes van de e-mailmarketingcampagnes kunt volgen: jouw e-mailmarketingtool (zoals Mailchimp bijvoorbeeld) en je websiteanalysetool (zoals Google Analytics). Het rapportgedeelte van je e-mailmarketingtool is dé plek om te begrijpen hoe mensen met de e-mailcampagnes omgaan.

E-mail monitoren

Monitor en meet je e-mailmarketingresultaten!

Een goed inzicht krijg je door het bestuderen van de volgende statistieken en inzichten:

  • Aantal unieke openingen: het aantal unieke abonnees dat de campagne heeft geopend.
  • Aantal bounces: het aantal e-mailadressen waaraan de campagne niet kon worden geleverd (om verschillende redenen).
  • Aantal e-mails dat niet is geopend: het aantal unieke abonnees dat de campagne niet heeft geopend.
  • Openingspercentage: het percentage van alle abonnees die de campagne hebben geopend.
  • Klikfrequentie: het percentage mensen dat de campagne heeft geopend en vervolgens op een link heeft geklikt.
  • Afmeldingen: het percentage mensen dat zich via deze campagne heeft afgemeld voor de e-maillijst.
  • Spamklachten: het aantal (en percentage) van mensen die de campagne als spam hebben gemarkeerd door op de knoppen ‘markeren als spam’  in hun e-mailclient (bijvoorbeeld Gmail, Yahoo Mail, Outlook, etc.) te klikken.
  • Shares: het aantal mensen dat de campagne heeft doorgestuurd (met behulp van een pictogram in het e-mailsjabloon), of gedeeld via sociale netwerken zoals Twitter en Facebook.

Met deze statistieken kan je op hoog niveau zien hoe de abonnees omgaan met de campagnes en kan je het succes van de ene campagne vergelijken met die van een andere. Als je nog dieper wilt gaan kijken naar de exacte mensen die de campagne hebben geopend en erop hebben geklikt, naar welke links ze hebben geklikt, enzovoort, kan je dit ook doen door enkele van de andere rapporten in het menu van je e-mailprogramma te kiezen. Wil je daar meer over weten, neem dan even contact op met mij, ik help je graag verder!

Nadat je wat tijd hebt besteed aan het analyseren van de interactie, kan je nog een stap verder gaan en kijken naar wat er gebeurde nadat ze doorklikten naar je website. Hiervoor moet je een webanalysetool (zoals Google Analytics) op je site hebben geïnstalleerd. Als je dit doet en je een integratie met Google Analytics hebt ingeschakeld, kan je alle details van bezoeken aan de website bekijken via je e-mailcampagnes, inclusief hoe lang ze hebben doorgebracht op de site, welke pagina’s ze hebben bezocht, van welke campagnes ze komen, en nog veel meer. Je kan vaak zelfs een Google Analytics-dashboard downloaden, dat de belangrijke statistieken over het e-mailbezoek op een handige manier toont. Met alle deze gegevens in de aanslag kan je beginnen met het maken en testen van wijzigingen in de e-mailcampagnes om open- en doorklikpercentages te verbeteren.

A/B testen

Het testen kun je doen door bijvoorbeeld het splitsen van meerdere test-onderwerp-regels. Zo kan je zien bij welk onderwerp in je e-mail, je het beste openingspercentage hebt.
Wanneer je op het openingspercentage van je e-mails gaat letten, dan zul je al snel zien wat werkt, en wat niet.  Maar de enige echte manier om het openingspercentage systematisch te verbeteren, is door A/B te gaan testen met twee verschillende onderwerp-regels.

E-mailmarketeers die de openingspercentages willen verbeteren doen dit altijd. Zorg ervoor dat elk e-mailbericht hetzelfde is, behalve de onderwerpregel. Je kan verschillende onderwerpregellengtes hebben, verschillende woorden in onderwerpregels kiezen en generieke versus specifieke onderwerpregels testen. Met of zonder emoji kan ook. Maar je kan ook testen hoe de segmenten op personalisatie reageren door een identieke onderwerpregel te testen met de voornaam van de abonnee tegen een die de naam niet bevat. Uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde onderwerplijnen een stijging van 26% van het openingspercentage oplevert.

Bij splitsen (A/B testen) en het optimaliseren van de onderwerpregels zijn er een aantal dingen die je kan doen om de prestaties te verbeteren. Een aantal woorden die heel krachtig zijn en de aandacht trekken bijvoorbeeld. Tijdens het testen wil je natuurlijk ook die woorden verwijderen en vermijden die spamfilters kunnen activeren en zo het openingspercentage kunnen verlagen. Probeer ook eens enkele getallen op te nemen in de onderwerpregel – maar alleen als het natuurlijk overkomt. Volgens een onderzoek dat 115 miljoen e-mailcampagnes heeft geanalyseerd, blijken e-mails met getallen beter te worden geopend. En probeer terwijl je de  onderwerpregels test ook eens onderwerpen van verschillende lengte. Aangezien meer dan 50% van alle e-mails op mobiel wordt geopend, helpt het om kortere onderwerpregels te creëren. Aanbevolen procedures suggereren onderwerpregels van maar 17-24 tekens, of 3 tot 5 woorden.

Verbeter je CTR

CTR = Click Trough Rate = doorklikpercentage.
Idealiter wil je dat de abonnees iets doen. Een actie ondernemen. Bijvoorbeeld naar een (speciale) pagina gaan op je website. Een aankoop doen in je webshop. Een vraag stellen. Of naar de socials gaan en deze gaan liken en volgen. In wezen moeten ze op iets in de e-mail klikken om de volgende gewenste stap te zetten. Door campagnestatistieken nauwlettend in de gaten te houden en goed te kijken waar de verbeterpunten liggen, kan je de e-mails voortdurend aanpassen om de klikfrequenties te verbeteren.

Je kan, naast de tekst op de knoppen aan te passen, best veel doen om die snelheden te verhogen:

De lay-out verbeteren – pas je sjabloon aan om de inhoud leesbaarder te maken zodat deze op natuurlijke wijze naar een call-to-action stroomt. (De omgekeerde pyramide).

Probeer nieuwe afbeeldingen – weet je nog dat stukje over de visuele inhoud? Campagnes met aantrekkelijke afbeeldingen hadden een klikfrequentie van 42% hoger dan die zonder boeiende afbeeldingen.

Visuele CTA’s – Mensen zijn een beetje beducht om op knoppen te klikken. Test daarom verschillende visuele CTA’s en knopstijlen om conversies en klikfrequenties te stimuleren.

Test de plek van de CTA – Waar je de call to action knoppen plaatst maakt ook een verschil. Doe daarom af en toe een testcampagne met de CTA’s op verschillende plekken in de nieuwsbrief. Ik ken een bedrijf dat de plek heeft getest en daaruit bleek dat een CTA aan de rechterkant van de e-mail de klikfrequenties voor hun campagnes aanzienlijk verhoogde.

Segmenteer de e-mails – Als je te weinig conversie ziet en als de klikfrequentie laag is, wellicht kan je dan gaan testen met een verdere segmentatie van je abonnees.

Test het tijdstip van verzenden – Wanneer de e-mails worden verzonden is net zo belangrijk als hoe vaak ze worden verzonden.  Het tijdstip van openen en klikken ligt vaak anders voor elke doelgroep, maar ook per land verschilt het. Een nieuwsbrief sturen aan inkopers? Uit uitvoerig testen blijkt dat de donderdag het beste werkt. Rond 10 uur. Logisch, want dat is de meest rustige dag qua inkoop. Zorg ervoor dat je test wanneer je e-mails verzendt en bekijk de campagnerapporten voor de ideale verzendtijden.

Bonus tips nadat je de campagne hebt verstuurd

De statistieken kunnen je veel vertellen over campagneprestaties en hoe je de e-mailcampagnes kunt verbeteren, maar er zijn twee dingen die je na elke campagne altijd moet doen, ongeacht hoe ze hebben gepresteerd.

1. Stuur de campagne opnieuw
Ongeacht hoe effectief de onderwerpregel is, je hebt altijd abonnees die het om verschillende redenen niet openen. Stuur de e-mail opnieuw specifiek gericht op een lijstsegment van degenen die de eerste keer niet hebben geopend. Dit is niet alleen een tweede kans voor het geval ze net de eerste e-mail hebben gemist, het is een andere mogelijkheid om testonderwerpen en verzendtijden verder te splitsen.

2. Maak je lijst schoon
Als A/B testen, segmenteren en opnieuw verzenden nog steeds resulteren in lage betrokkenheidsscores voor sommige van jouw abonnees, wees dan niet bang om de lijst op te schonen. Controleer abonneegegevens regelmatig om activiteiten- en betrokkenheidsclassificaties te controleren. Verwijder of segmenteer diegene die niet betrokken zijn om de algehele openingspercentages van je primaire abonnees te verbeteren.

Bedenk meer bewustzijn voor je merk
Zodra je klaar bent met de campagne, het testen, het meten van de resultaten, en het verbeteren ervan, ga je aan de slag je merkbebendheid te vergroten. In alle beschikbare marketingkanalen. Dit omvat meer gebruikelijke methoden (zoals socialemediamarketing en -evenementen), maar ook meer ongebruikelijke campagnes voor merkbewustmaking (zoals weggeefacties en prijsvragen). Naarmate je merkbekendheid opbouwt, kun je meer volgers en abonnees verkrijgen. Dit is belangrijk voor de komende campagnes. Ze geven je een breder en meer betrokken publiek. Als je een bredere en meer diverse groep abonnees hebt, trekt dat meer leads aan en genereer je meer conversies. Uiteindelijk betekent dit meer interesse en inkomsten voor je bedrijf.

WEETJE: Volgens een rapport uit 2014 van de Direct Marketing Association uit de VS, heeft E-mail marketing in de VS een gemiddeld rendement van 4300%. Het toepassen en het goed optimaliseren van E-mailmarketing geven enorme extra mogelijkheden voor het verhogen van de jaarlijkse winstmarges!

Afronding / conclusie

E-mailmarketing is een krachtige aanjager van verkoop en inkomsten voor jouw bedrijf en heeft een groter bereik en rendement op investering dan enig ander kanaal dat momenteel beschikbaar is voor marketeers.

Volg dus de 5 stappen die in deze handleiding worden beschreven. Ga snel aan de slag met e-mailmarketing! Je zal merken dat het eenvoudig is om een ​​e-mailcampagne te maken en te verzenden. En dit levert ongeëvenaarde resultaten op voor jouw bedrijf.

Beloofd!

De juiste context begrijpen in de sierteelt

Gestandaardiseerde producten zijn de norm in onze huidige maatschappij.  Dit is het gevolg van de schaalbare waardecreatie uit het industriële tijdperk. Consumenten wilden betaalbare producten en moesten daarom genoegen nemen met gestandaardiseerde producten en diensten – one size fits all. Je kunt elke nieuwe Iphone hebben zolang hij in één van de zes kleuren is. Maar het is één en hetzelfde product.

Efficiëntie en standaardisatie

Efficiëntie vereist een strakke specificatie en standaardisatie van taken in organisaties en bedrijfsprocessen. Het is zeer aanbodgestuurd, omdat de vraag (de consument) bereid was genoegen te nemen met gestandaardiseerde producten.  De winnaars waren degenen die op schaal de meest kostenefficiënte producten kunnen produceren. In een wereld van gestandaardiseerde producten en taken was de context grotendeels irrelevant, een afleiding. Focus ligt op het gestandaardiseerde product en proces.

De wereld verandert

Alles is aan het veranderen. Als consumenten krijgen we steeds meer macht en zijn we steeds minder bereid om genoegen te nemen met gestandaardiseerde producten en diensten. We willen aanbiedingen die zijn afgestemd op onze unieke en veranderende behoeften. Je ziet dit al in de plantenwereld op dit moment. Er is steeds meer vraag naar aparte, unieke vormen in de groene kamerplanten. Deze trend gaat steeds verder. Gelukkig maakt nieuwe technologie het aan de productiekant, de aanbodzijde, het eenvoudiger en veel betaalbaarder om zeer gepersonaliseerde producten en diensten te produceren. Dat leidt tot meer en meer fragmentatie.

Inspelen op verandering

De kweker of leverancier die hier op in kan spelen, en het juiste aanbod maakt, heeft de toekomst. Voor het produceren van het juiste aanbod wordt de context steeds belangrijker. Als we geen aandacht schenken aan de omstandigheden rond een persoon of een gebeurtenis, begrijpen we waarschijnlijk niet hoe we de grootste gepersonaliseerde waarde kunnen creëren. Wat je zal zien is dat diegene die het meest inzichtelijk en bedreven is in het begrijpen van de context, het meest succesvol zal zijn.

De vele dimensies van de context

Dus wat is context? In mijn ervaring zijn we veel te simplistisch in onze contextdefinities. Gelukkig is de doelgroep in de sierteelt al lang niet meer ‘de Margriet-lezeres’, of ‘de Millennial’. Al zijn er nog tal van marketeers die op die wijze hun diensten aanbieden.  Zij zien Context nog steeds als een momentopname van de omstandigheden die onmiddellijk rondom een ​​persoon of gebeurtenis plaatsvinden.  In een snel veranderende wereld moeten we er ons van bewust zijn dat context iets dynamisch is. Het heeft vele dimensies. Het evolueert en verandert. Vaak in een korte tijd.

Het informatietijdperk

Ik ben het dan ook niet eens met het idee dat we in het informatietijdperk zitten, ik geloof veel meer dat we naar een hyper-gepersonaliseerde contextuele benadering van het individu gaan. Om deze te begrijpen en herkennen hebben we inderdaad technologie nodig. Die data om kan zetten in contextuele informatie. Maar daar wordt in de sierteelt (nog) niet op ingezet. De digitale initiatieven in de sierteelt van nu meten enkel waar er behoefte is aan bepaalde specifieke gestandaardiseerde handel. Ze hebben totaal geen contextuele waardecreatie in zich. Een gemiste kans.

Het contextuele tijdperk

Welke bedrijven in de sierteelt (of van buiten) zullen de grootste impact hebben in de toekomst? Het zijn diegenen die hun focus verleggen en leren hoe ze gegevens kunnen gebruiken om meer inzicht te krijgen in verschillende contextniveaus. En deze te begrijpen. Met als doel nieuwe kansen te zien om waarde toe te voegen in die contexten.

Dus blijf vooruit kijken. Staar je niet blind op ‘snapshots van bepaalde contexten’. Zoals ‘de Margriet-lezeres’ of ‘de Millennial’. Blijf vooruit kijken en probeer nieuwe en veranderende contexten te begrijpen en denk na over het invullen van de (latente) behoeften van de klanten. Er is geen betere manier om waarde te creëren in het contextuele tijdperk dan het begrijpen van en te anticiperen op onvervulde behoeften.

Facebookgroep Bloemisten en Kwekers Benelux

Echt contact met  bloemisten

Dé manier om je producten onder de aandacht te brengen

Als sierteler moet je bloemisten vertellen dat je er bent, dat je een fantastisch mooie product hebt met een eigen verhaal en beleving. Hoe en waarom je deze mooie producten kweekt. En als je nieuwe producten hebt wil je dat laten weten. Ook als je nieuwe soorten gaat ontwikkelen wil je alvast van de klant horen wat hij denkt.

Je wilt als kweker in contact staan met bloemisten!
Dat kan op de Facebookgroep ‘Bloemisten en kwekers Benelux‘!

Bereik duizenden bloemisten!

Waarom deze groep?
Bloemisten willen zich onderscheiden, zijn altijd op zoek naar meer bijzondere bloemen. Exclusieve producten die bijzonder zijn in soort, of waar er maar beperkt van beschikbaar is. En juist de pareltjes in de sierteelt komen maar moeilijk onder de aandacht. Terwijl dat juist de producten zijn die bloemisten nodig hebben zich te onderscheiden van de supers en bouwmarkten!

Het doel van de pagina is dè pagina op Facebook te worden waar zowel kwekers als bloemisten elke dag even kijken wat er speelt in Nederland sierteeltland. Een plek waar kwekers op een gemakkelijke, goedkope en efficiënte wijze hun producten of ander nieuws onder de aandacht kunnen brengen van bloemisten in de Benelux. Een plek waar bloemisten vragen kunnen stellen en echt in contact kunnen komen met de producenten van al het moois wat er op gebied van bloemen, planten en decoratiematerialen is te krijgen.

Ook voor veredelaars interessant

Als breeder wil je natuurlijk dat testvariëteiten of noviteiten goed in de markt worden gezet. Door ze te plaatsen in de Facebookgroep Bloemisten en Kwekers Benelux komen ze gelijk onder de aandacht van de bloemist, zij kunnen ze testen voor je en gelijk een stukje influencer marketing doen.

Bijna 4.500 leden waarvan bijna 4.000 actief!

Doordat er zoveel goede content wordt geplaatst is dit voor veel leden een pagina in de sierteelt die je gewoon niet wilt missen en blijft volgen! Hieronder wat statistieken van de afgelopen 60 dagen. (21 Oktober 2019 laatste update).

 

De spelregels van de groep ‘Bloemisten en Kwekers Benelux’:

  1. Elke kweker en  bloemist wordt goedgekeurd bij aanvraag lid te worden van de groep
  2. Posts worden goedgekeurd door de beheerder als de inhoud relevant is voor de bloemist (zie de uitgebreide voorwaarden op Bloemisten en Kwekers Benelux).
  3. Er zijn maximaal 5 posts  per dag
  4. Het plaatsen van posts is geheel gratis*

*Maximaal 1 gratis post per lid per twee weken. Plaatsing, mits voldaan aan bovenstaande voorwaarden, is gegarandeerd.  Mocht een post niet voldoen aan de voorwaarden, dan wordt altijd de mogelijkheid geboden de post aan te passen om alsnog geplaatst te worden. Er worden maximaal 5 posts per etmaal geplaatst. Gratis posts kunnen bij drukte in een wachtrij terechtkomen.

Exclusieve sierteeltproducten zijn nodig

Mooi  en aparte bloemen en planten zijn noodzakelijk om het onderscheidend vermogen ten opzichte van de tuincentra, bouwmarkten en supermarkten te behouden. Om te slagen moet een bloemenwinkel toegevoegde waarde hebben, iets extra’s, iets speciaals. Een beleving. Er ligt dus een enorme kans voor kwekerijen van kleinere aantallen en/of van exclusieve sierteeltproducten.

Voor bloemisten én kwekers!

Op de pagina is het belangrijk geïnformeerd te worden. Ben je als kweker iets nieuws van plan bijvoorbeeld en je wilt weten wat jouw klanten vinden, stel dan gewoon een vraag. Het voorbeeld van Bas Koehler van ‘Over the Moon Orchids‘ uit Aalsmeer is een goed voorbeeld daarvan. Daarnaast stelt de bloemist een vraag aan kwekers. En natuurlijk is er ruimte voor noviteiten:


Maar ook voor een kweker kan het interessant zijn een poll te houden of informatie te vragen over de verpakking. Zo vroeg een leliekweker welk icoon het beste zou passen voor geurloze lelies:
Liliesoflife Gerben

Wat kan ‘Bloemisten en Kwekers Benelux’ betekenen voor jou?

Buiten het feit dat jouw bedrijf onder de aandacht komt van alle leden in de groep krijg je direct feedback van bloemisten. Bloemisten staan bekend om hun positiviteit, maar ook om hun ongezouten feedback. Bloemisten hebben heel weinig tijd, maar Facebook is dé plek om even snel commentaar te leveren. Bloemisten blijven namelijk heel graag op de hoogte wat er speelt. Komen deze bloemen in de markt, dan zijn ze er als de kippen bij. En jij weet welke bloemisten er al echt interesse hebben. Het enige wat je hoeft te doen is de bloemist zijn leverancier in te laten schakelen!

En wat heeft de bloemist er aan?

In tegenstelling tot andere pagina’s waar het vooral gaat om inspireren met het showen van eigen creaties is de groep ‘Bloemisten en Kwekers Benelux’ interessant om op de hoogte te blijven wat er gebeurt in de aanbodkant. Het assortiment. Dat is belangrijk voor het onderscheidend vermogen. Een bloemist heeft om succesvol te zijn een bepaalde toegevoegde waarde nodig, en die vindt hij of zij in bijzondere en exclusieve sierteeltproducten. Het is de kweker die dat verhaal het beste kan vertellen en het is aan de bloemist dat verhaal te gebruiken!

Meld je snel aan op de Facebook groep ‘Bloemisten en Kwekers Benelux‘ !!

Wil je meer weten? Stuur dan een email naar arnold@wittkampcommunicatie.nl.

Je personeel als rockstar, de HR-afdeling is de Nieuwe Marketing

Er is zoveel mogelijk in de marketing. Zoveel keuzes voor welke content in welke media. Online op de website, blog, of op de socials. Als bedrijf of als persoon. Of in print, en dan op welke manier? Een flyer, posters, vlaggen of vrachtwagenbedrukking?

Met al deze mogelijkheden is het verstandig je af te vragen of de beste manier om de doelgroep te bereiken niet veel dichterbij is. Pal onder je neus: de eigen werknemers. Zij zijn misschien wel het grootste potentieel om de juiste marketing te creëren. Voor het ontwikkelen van content voor de juiste doelgroep, maar ook om HR-programma’s te ontwikkelen die helpen toptalenten te vinden èn te behouden.

Is HR de nieuwe marketing?
De HR-afdeling is meer dan perzoneelszaken. In de strijd om nieuw talent zijn HR-afdelingen gedwongen hun rol uit te breiden. Van de HR-afdeling wordt meer gevraagd dan enkel werving en ontslag en het toezicht houden op personeelssystemen en -processen. Naast deze zaken wordt er bijvoorbeeld ook van de HR-afdeling verwacht dat er aan de ontwikkeling van de werknemers wordt gedacht, er trainingen worden verzorgd, en dat er aan ‘werknemer/bedrijfsbranding’ wordt gedaan.

Tegenwoordig zie je steeds meer dat de HR-afdelingen strategieën toepassen die erg veel op marketing lijken. Bijvoorbeeld campagnes die het bewustzijn van de werknemers vergroten op het gebied van company branding. Of advertenties om het bedrijf te promoten als een ‘geweldige plek om te werken’. En natuurlijk specifieke campagnes om toptalent te behouden. Dit zijn eigenlijk vrij traditionele marketingdoelen.

In de HR is het steeds gebruikelijker deze traditionele marketingvaardigheden toe te passen. Maar de meest effectieve bedrijven gaan verder dan dat. Zij activeren de werknemers eigenlijk als een nieuw marketingkanaal om zowel HR- als marketingdoelen te bereiken.

Maar pas op. Een van de grootste gevaren bij het inschakelen van werknemers als nieuw marketingkanaal is het idee bij de werknemers dat marketing reclame maken is. Het vragen, of het soms zelfs forceren om de werknemers content te laten delen op hun sociale kanalen is net zo gevaarlijk als hun te vragen te vertellen wat een geweldige plek het bedrijf is om te werken. Vaak doet de werknemer dat niet op de juiste manier.

De meeste mensen negeren en blokkeren reclameboodschappen namelijk in toenemende mate. Sommige onderzoeken suggereren zelfs dat promotionele berichten het tegenovergestelde bewerkstelligen dan het beoogde effect. Marketinguitingen die als misleidend worden gezien kunnen er zelfs toe leiden dat de omzet daalt!

Ook al delen sommige werknemers op een authentieke wijze hun passie voor de producten waar ze aan werken, de projecten waar ze mee bezig zijn, en het bedrijf waar ze voor werken (en natuurlijk is dat heel positief), toch is dit geen duurzame marketingstrategie voor het verkrijgen van nieuwe klanten of talenten.

Content Marketing en de HR-afdeling
Want wat je wilt bereiken is de juiste content de wereld in te sturen. Content die ervoor zorgt dat er een actie wordt ondernomen. Content met een bepaald doel. (Zie mijn vorige artikel, ‘Gewoon content delen is geen contentmarketing’). De medewerkers zul je moeten activeren om marketing- en HR-doelen te bereiken.

En dat begint met het creëren van content die ze uit zichzelf willen delen. Of zelf te maken. Als marketingmanager bij Parfum Flower Company leerde ik de kracht van het aanboren van de juiste ‘content-creatie-potentie’ bij mijn collega’s. En dat leverde enorm veel op. En wat blijkt: HR is de nieuwe marketing!

Met een klein budget om content te maken vroeg ik een aantal medewerkers iets te doen wat dichtbij ze lag. We hadden één regel: geen of heel weinig productpromotie. En wat bleek was dat de eigen passies en interesses van de werknemers werden geactiveerd. En er interessante, aantrekkelijke en informatieve content werd gemaakt. Content die werd gewaardeerd door de verschillende doelgroepen.

Wat heb ik ze aangemoedigd te gaan doen:

  • Vergroot je eigen personal brand,
  • Zorg dat je als expert overkomt op jouw gebied in de context van je werk,
  • Krijg meer volgers op de sociale media,
  • Gebruik enkel social media waar jij je prettig bij voelt en waarbij je de doelgroep kan bereiken
  • En heb als doel die nieuwe baan of functie. Intern, of extern.

De werknemers die de meest succesvolle posts hadden werden natuurlijk publiekelijk als ‘rockstar’ in het zonnetje gezet. En wat blijkt, werknemers die eerst niet meededen, willen ook aan de slag. Of delen de content vrijwillig met hun eigen sociale netwerk. Belangrijk is te benoemen wat er voor jezelf in zit als werknemer; ‘what’s in it for me?’

Waarom werkt ‘je personeel als rockstar’ zo goed?
Je creëert een buzz rondom het bedrijf. Een buzz waar de verschillende behoeften van de klanten, medewerkers en het bedrijf worden gecommuniceerd op basis van persoonlijke en specifieke interesses.

Bedrijven willen loyale klanten en getalenteerde werknemers. En medewerkers willen doelgericht en zinvol werk dat een impact heeft op hun carrière. En de klanten willen relaties aangaan, maar wel op hun eigen voorwaarden en op basis van eigenbelang.

Hoe activeer je de HR-afdeling als de Nieuwe Marketing? Ga uit van denken vanuit de klant. Zelfs als de bedrijfsmissie niet klantgericht is (“wij zijn de toonaangevende leverancier bladiebladiebla”), en dat is in de sierteelt bijna altijd het geval, moet de marketingvisie dit wel zijn. En er is een eenvoudige manier die te ontwikkelen: wordt de plek waar klanten te weten kunnen komen hoe hun problemen kunnen worden opgelost.

Met content die werknemers willen delen
Volgens LinkedIn is de connectie tussen medewerkers van een bedrijf veel sterker dan met de volgers van het bedrijf. Delen van content op LinkedIn door slechts 3% van de werknemers levert 30% van de weergaven op. En dit kost niets! Zorg voor content die de werknemers willen delen. Vraag de medewerkers om te helpen.

De truc is om uit te leggen wat het voor hen betekent: het maken of delen van inhoud kan hen helpen meer connecties te krijgen, relaties te maken, of met andere belangrijke spelers in de branche in contact te komen. Zo groeit de personal brand en opent dit carrièremogelijkheden.

Meet de impact van het delen van de content van de werknemers. Demonstreer hoe dit de medewerker en het bedrijf ten goede is gekomen. Onderzoek de mogelijkheden om ook de beste klanten een podium te geven. En werk samen met de collega’s van de HR-afdeling, marketing en verkoop om de beste manieren te bepalen. Blijf optimaliseren wat voor iedereen werkt.

Dus marketeers: het is tijd je collega’s van de HR-afdeling als je beste vrienden te gaan zien. En als je in de HR zit, dan is het tijd om na te gaan denken hoe je de marketing kan helpen bij het werven en behouden van de beste talenten.

Zo hou je tegelijkertijd ook de directie tevreden.

(Dit artikel is ook verschenen in de online nieuwsbrief van Vakblad de Bloemisterij op 26 april 2018)

Gewoon content delen is geen contentmarketing

Gewoon content delen is geen contentmarketing, ook niet in de sierteelt!

De term content wordt vaak gebruikt in de online marketing. Content is de inhoud van de boodschap, de verzamelnaam voor informatie die je online met elkaar kunt delen. Content kan geschreven tekst zijn, maar is ook beeld en geluid. Denk dan aan foto’s, video’s, geluidsfragmenten en bijvoorbeeld infographics. Er is heel wat content te vinden en te zien in de sierteelt.

Maar met gewoon content delen kom je er niet in de marketing. Gewoon content delen is dan ook geen contentmarketing.

Content en contentmarketing

Content is overal. Er is productcontent, verkoopcontent, klantenservicecontent, evenementcontent, door werknemers gegenereerde content, marketing en campagne-content. Zelfs reclame is content.
Wat is dan het verschil tussen content en contentmarketing? Het antwoord hierop is de bestemming, het doel van de content. Contentmarketing gaat over het sturen van het publiek naar een bestemming of ervaring. Contentmarketing heeft een doel. En juist dat doel, de bestemming ontbreekt in 9 van de tien gevallen bij siertelers. Of is van zeer matige kwaliteit. En dan wordt het gewoon content plaatsen en niets meer.

Een vlog maken kan iedereen. Of een mooie foto plaatsen. Maar wat is het doel? Worden er meer planten of stelen door verkocht? Is er een effectieve CTA (Call To Action = oproep tot actie)? Probeer je het publiek actie te laten nemen, zoals bijvoorbeeld in te gaan op een aanbieding, of contact op te laten nemen?)

‘Het probleem met de meeste content is dat het is gemaakt voor de baas’

De meeste marketingteams zijn gericht op het maken van content die het merk, bedrijf of de producten ondersteunt. Ze maken deze content voornamelijk omdat iemand dat hen heeft gevraagd. Niet omdat het tegemoetkomt aan de behoefte van een klant. Het probleem met de meeste content is dat het is gemaakt voor de baas. Het is niet gemaakt voor het publiek dat je probeert te bereiken, te engageren en te converteren naar betalende klanten.

Het probleem met gewone content is ook de korte houdbaarheid. De gemiddelde halfwaardetijd is erg kort. Van content op Twitter is dat minder dan drie uur. Op Facebook geven de eerste vijf uur je 75% van alle weergaven die je krijgt. (Daarom minimaal 3x per dag posten dus!). Een gemiddeld artikel op een blog of op LinkedIn bereikt zo ongeveer iedereen in de eerste 30 dagen. En in de meeste organisaties wordt niet eens alle content gebruikt, 60 tot 70% blijft ongebruikt.

Dus stop met het maken van gewone content. Stop met het maken van content met een te korte houdbaarheid. Stop met het maken van content die niemand zal zien, of die niet converteert. Stop met het maken van content zonder een bestemming.

De juiste content biedt een strategische oplossing

Maak daarom content voor het publiek dat je probeert te bereiken, te engageren en te converteren. Start met contentmarketing!

Contentmarketing is een strategische oplossing voor een strategisch probleem. Om nieuwe klanten voor het bedrijf te bereiken bijvoorbeeld. En om klanten te betrekken bij waar het bedrijf voor staat. En de oplossingen die het biedt. En natuurlijk om (nieuwe) klanten beter te converteren. Er moet content worden gecreëerd die mensen daadwerkelijk willen.

Ontwikkel één of meerdere contentmarketingbestemmingen. Het is belangrijk een doel en bestemming te hebben voor de content. Meestal is dat de website. En wat daar vervolgens gebeurt met de bezoeker.

3 punten voor een effectieve bestemming

Hieronder drie punten die heel belangrijk zijn om aan een effectieve  contentmarketingbestemming op de website te bouwen:

  1. Bepaal de missie van de marketing voor de content. De content moet de bedrijfsmissie ondersteunen en de klanten centraal stellen. Bepaal wie de doelgroep is, welk onderwerp of welke onderwerpen het bedrijf ondersteunt en welke waarde deze biedt voor uw doelgroep.
  1. Denk na over wat de klant nodig heeft op de website:
  • Een goede URL. Overweeg of de content-marketing-website-bestemming het merkdomein van het bedrijf moet zijn (www.uwbedrijf.com) of op een merkloze site.
  • Categorieën om te laten zien welke onderwerpen u behandelt. Dit zijn dus niet alleen producten, maar ook logistieke of financiële diensten.
  • Gebruik van veel afbeeldingen om het onderwerp te ondersteunen en de tekst te verbreken
  • Een sterke focus op het vergroten van de eigen doelgroep door op te roepen in te schrijven op de nieuwsbrief of andere updates. Zoals bijvoorbeeld een notificatie wanneer er een nieuwe blog wordt gepubliceerd.
  • Hoogtepunten van best presterende content, zodat lezers eenvoudig de beste content kunnen ontdekken
  • Een CTA (oproep tot actie), een aanbieding of een contact-ons-pagina voor diegenen die het bedrijf en de mensen rechtstreeks willen bereiken
  • Opties voor sociaal delen, zodat de lezers eenvoudig kunnen helpen de beste inhoud te promoten
  • Het regelmatig publiceren van nieuwe blogartikelen of ander nieuws.
  1. Maak een plan om de visuele content (afbeeldingen, video en infographics) te ondersteunen. Het is al moeilijk genoeg om al het bovenstaande gedaan te krijgen. Maar als dat eenmaal gedaan is, zal je zien dat visuele inhoud een uitdaging is. Zowel budgettair als creatief. Een optie is dan altijd de visuele content van anderen te gebruiken. Door content te delen of het in te sluiten op de website.

Door deze stappen te volgen wordt een contentmarketingbestemming gecreëerd waar nieuwe klanten kunnen worden bereikt om deze te kunnen betrekken bij het bedrijf. Om ze uiteindelijk te converteren naar beter betalende klanten!

(Dit artikel is ook verschenen in de online nieuwsbrief van Vakblad de Bloemisterij op 12 april 2018)

Klant centraal is het helemaal!

Hey Marketing Managers, klant centraal is het helemaal!

De Chief Marketing Officer (CMO- in de sierteelt meestal gewoon de Marketing Manager), heeft tegenwoordig best een zware taak. Als het goed is tenminste.

Met zeer kieskeurige doelgroepen, distributiekanalen die veranderen, en natuurlijk hoge verwachtingen vanuit de sales en directie is het best een uitdagende job.  De tendens in de afgelopen jaren is dat de Marketing Manager een steeds belangrijkere rol krijgt binnen organisaties. Ook in de sierteelt. Om de marketing in lijn te brengen met de rest van de organisatie bemoeien Marketing Managers zich steeds vaker met de bedrijfsstrategie. En dus ook met de organisatie-architectuur, veranderingsprocessen, bedrijfscultuur-shifts en het gidsen (en in hun kracht zetten) van verschillende teams binnen de organisatie.

Binnen dit speelveld van taken en processen is er één ding wat de Marketing Manager echt moet doen om het verschil te maken om voor zijn organisatie de gewenste groei te bereiken; marketing waarbij de klant centraal staat.

Volgens de 2017 Global CMO Study van Sirius Decisions, is het de beleving van de klant waar het om draait. En dan met de nadruk op de behoefte van de klant en de focus op het bereiken van nieuwe klanten.

  • In 2017 plaatst 16% meer dan in 2016 van de Marketing Managers de ‘Customer Experience’ als top-prioriteit.
  • 24% ziet nieuwe klanten als de nr.1 groeistrategie, een grote verandering ten opzichte van 2016, waar nieuwe markten werden gezien als fundamentele groeistrategie.
  • De grootste uitdaging om dit te bereiken? Content maken die voldoet aan de behoeftes van de klant.

Dit is niet zomaar een trend voor de komende jaren. Dit gaat fundamenteel de (kijk op de) marketing veranderen. Zeker in de sierteelt waar nog maar door een paar organisaties echt serieus wordt gekeken naar de marketing. De klant centraal stellen, niet als optie, maar als basisgegeven. Dat klinkt heel gemakkelijk. Maar dat is het niet. Want weet dat de huidige marketingstrategie (die is gebaseerd op de producten en het aanbod dat je hebt) niet gaat passen in dit nieuwe marketinglandschap. Van product-centraal naar klant-centraal.

De klant centraal

Het model van de klant-centraal is niets nieuws. Het is dan ook geen verrassing dat de klant centraal stellen heel effectief is in het betrekken van de klant bij je bedrijf. Zo stimuleer je omzet en groei. Klantgerichte bedrijven blijken ook 60% winstgevender te zijn dan bedrijven die niet klantgericht zijn. Het de-klant-centraal model:

De klant centraal - Arnold Wittkamp

 

Vandaag de dag is het mogelijk steeds meer te weten te komen over de klanten. Als we die informatie op de juiste wijze weten te gebruiken kunnen we ze beter verleiden. Niet alleen om de inhoud beter te laten beleven, maar ook om de klanten zelf inhoud te laten maken. Relevante inhoud voor andere klanten. Met de verschillende (sociale) kanalen en platformen is het heel gemakkelijk communiceren; via gesegmenteerde email marketing, door verschillende sociale media, met influencers en via ambassadeurs van je merk krijg je makkelijk authentieke content waar andere klanten behoefte aan hebben. Dit was tot een korte tijd terug niet mogelijk in de marketing. En zeker niet gebruikelijk.

De prioriteitsverandering naar klantgericht denken door de Marketing Manager is een echte verschuiving in het kijken naar marketing. Zeker in de B2B-markt. Ook in de sierteelt.

Deze prioriteitsverandering van product- naar klantgericht denken is bovendien zeer dynamisch. Want waar vroeger de strategie was aandacht en interesse te creëren door bepaalde content te publiceren in een nieuwsbrief of blog is de strategie nu content te maken voor elke interactie, op elk ‘touch point’. En het moet content zijn met echte inhoud. Content met karakter. Relevant voor en gericht naar de individuele gebruiker.

Wat is de klant-centraal strategie van de Marketing Manager in de (nabije) toekomst?

In de 2017 Global CMO Study vertelden de ondervraagde Marketing Managers welke marketingtrends ze denken te gaan gebruiken de komende jaren:

1. A Interactive content – En dan het liefst high-tech content zoals augmented reality, 360-graden video e.d.

1. B Visual storytelling – Hier hebben de Marketing Managers twee keuzes. Of je hebt eigen videoproductie teams, of het zijn marketingteams die werken met een extern bureau. Video en andere visuele content worden steeds belangrijker. Wat er wordt geproduceerd moet echt tot de verbeelding spreken. De videoproducties worden futuristischer en meer high-tech.

2. Mobile marketing – En dan niet enkel responsive op je smartphone. (Responsive is dat de website zich automatisch aanpast aan de beeldschermgrootte van het device waarop je het kijkt). Denk naast smartphones ook eens aan compleet andere devices. Zo wordt audiocontent van hoge kwaliteit belangrijk voor gebruikers van bijvoorbeeld smartwatches.  En steeds meer gebruikers typen niet meer, maar gebruiken de inspreekfunctie bij het zoeken. Zo zal je de zoekmachineoptimalisatie-strategie moeten aanpassen op het zoeken met stem. De manier waarop we met onze klanten omgaan op verschillende contactmomenten gaat drastisch veranderen.

3. Customer communities – En dit is een heel belangrijke. We zien het voornamelijk op Facebook in Facebookgroepen zoals bijvoorbeeld ‘Floristen‘ uit Duitsland met bijna 9.000 gebruikers en  ‘Bloemisten en kwekers Benelux‘. Maar ook in nieuwe platformen zoals Telegram Messenger, waar het mogelijk is gebruikers uit te nodigen in een beleving. En om deel te nemen aan de conversaties. Ook met belangrijke personen binnen je eigen bedrijf. Maar het gaat verder dan dat. Met community groepen, forums en complete bibliotheken waar klanten terecht kunnen. Maar waar het ook om draait is ook de persoonlijke interactie, al dan niet online, met echte persoonlijke ontmoetingen buiten de gangbare events om en op individueel niveau.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de Marketing Managers?

Als er weinig uitdaging was dan is er voor de Marketing Manager weinig lol te beleven. Het grootste obstakel voor de Marketing Manager  in het centraal stellen van de klant, is dat organisaties nog maar weinig klaar zijn voor deze verandering. En dat er gewoonweg onvoldoende data is.

Organisaties zijn nog niet klaar

Van de 300 B2B Marketing Managers die zijn ondervraagd geeft 79% aan dat hun bedrijf ‘gedeeltelijk positief’ staat ten opzichte van de cultuurverandering naar het centraal stellen van de klant. ‘Gedeeeltelijk positief’ is echter niet voldoende om de uitdaging van deze grote verandering aan te gaan. Zo moeten essentiële processen worden geïnitieerd of worden aangepast. En moeten trainingen worden gegeven aan de salesteams. En binnen de marketingteams moeten wellicht nieuwe functies worden gecreëerd om de juiste content te kunnen produceren. Niet enkel strategische content, maar vernieuwende content, gemaakt door echte experts. Dat is namelijk wat je het competitieve voordeel zal geven ten opzichte van de concurrent. De meeste Marketing Managers zijn hier niet mee bezig. Want hoe implementeer je deze verandering zonder een budget? 67% van de Marketing Managers geeft aan  $1,500 per jaar of minder uit te geven aan trainingen voor het marketingteam.

Onvoldoende data

Een gebrek aan gegevens werd ook genoemd als een grote uitdaging om de juiste ervaringen te creëren die klanten verwachten. Er worden tal van meetinstrumenten gebruikt en geanalyseerd. Kosten per lead, webverkeer, leadkwaliteitsscore, sociale betrokkenheid. Maar ze zijn niet inzichtelijk genoeg. Een deel van dit dilemma is het feit dat statistieken geen accurate informatie over individuele klanten kunnen bieden. En teveel cijfers weerhouden de Marketing Manager ervan om mensen echt beter te leren begrijpen. De andere kant van dit probleem is dat er meer geavanceerde (lees: kostbare) meetgegevens en analyses nodig zijn om het effect van alle inspanningen te kunnen meten. Het ontbreekt aan cijfers om de directie te overtuigen van de budgetten die nodig zijn om de juiste ervaring te creëren voor het stimuleren van de groei.

Marketeers zullen dus moeten werken met wat ze hebben. Voordeel is wel dat softwareleveranciers steeds meer geavanceerde hulpmiddelen creëren om het gemakkelijker te maken de klanten te begrijpen. Zo kunnen de Marketing Managers toch steeds beter goed geïnformeerde beslissingen te nemen.

De klant-centraal strategie als prioriteit. Hoe komen we daar?

Marketing Managers, en niet de HR afdeling, moeten de bedrijfscultuur bezitten – in de hele organisatie. Marketing Managers moeten de focus hebben op het bouwen van een cultuur van klantgerichtheid in de hele organisatie. Marketing is de taak van iedereen!

Tip: doe het met een ​​agile benadering. Roep de marketing in wanneer er om snelle aanpassingen wordt gevraagd. Of wanneer er processen of initiatieven misgaan. Dit is een goede manier om de klant-centraal strategie geleidelijk in te voeren. En om deze te verbeteren, het mensen stap voor stap eigen te maken en zo steeds dichter bij het Walhalla van de optimale klantervaring en de klant-centraal cultuur te komen.

Want vooral in de sierteelt is dit op zijn hoogst wat we bij de meeste organisaties mogen verwachten. De meest vruchtbare groeistrategie is er waarschijnlijk één waarbij je in eerste instantie de focus legt op enkele processen, in plaats van een onbereikbaar einde. Om zo toch steeds dichterbij het ultieme doel te komen dat de hele organisatie klant-centraal is ingericht.